Konståkningsförbundet vill höja åldersgränsen: Beslut väntas av ISU nästa vecka

Konståkningsförbundet vill höja åldersgränsen: Beslut väntas av ISU nästa vecka

ISU (International Skating Union) föreslår en höjning av åldern till 17 år för att få delta vid seniormästerskap. Beslut väntas på ISU:s kongress i Phuket den 6 till 10 juni. Sverige är ett av de länder som drivit frågan de senaste åren och kommer att rösta för att åldern höjs.

- Att höja från 15 år till 17 år ger junioridrottare den tid som krävs för att nå tillräcklig fysisk och mental mognad. Det stämmer helt överens med vår svenska linje där vi strävar mot en långsiktig och hållbar sportslig utveckling för ett livslångt idrottande, säger Helena Rosén Andersson, styrelseordförande i Svenska Konståkningsförbundet (SKF).

Svensk konståkning befinner sig mitt i ett större förändringsarbete där samtliga verksamhetsområden ses över i strävan mot hållbart och livslångt idrottande. En viktig del i förändringsarbetet är tävlingsstrukturer och åldersgränser.

- Det är väldigt glädjande om åldern höjs internationellt. Det ger bra riktmärke och går i linje med vårt förändringsarbete i Sverige, säger Linda Neffler, förbundschef på Svenska Konståkningsförbundet.

Enligt förslaget från ISU kommer åldersgränsen för att tävla i seniorklassen att höjas successivt, först till 16 år från säsongen 2023/2024 och till 17 år från säsongen 2024/2025.

I anslutning till kongressen nästa vecka fattar ISU:s styrelse även beslut om Sverige får arrangera VM i konståkning i Malmö 2025. Länk till pressmeddelande om Sveriges VM-ansökan.

Helena Rosén Andersson
    Helena.Rosen-Andersson@skatesweden.se

Linda Neffler
    linda.neffler@skatesweden.se

Frågor & svar om att höja åldern för internationella konståkningstävlingar

Vad är SKF:s inställning till en höjning?
    Vi är väldigt positiva till detta och har drivit frågan tillsammans med andra länder. Att höja från nuvarande åldern 15 år till 17 år ger junioridrottare den tid som krävs för att nå tillräcklig fysisk och mental mognad. Det stämmer helt överens med vår svenska linje där vi strävar mot ett långsiktigt och hållbar sportslig utveckling för ett livslångt idrottande,

Varför kommer förslaget just nu?
    Frågan om att höja åldern har diskuterats länge och länder som Sverige har drivit frågan. Men nu har också IUS:s medicinska råd rekommenderat en höjning, allt för att unga ska må bra både fysiskt och psykiskt. Vi tror att det nu har öppnat ett fönster och att det är dags för en förändring, något som är mycket glädjande.

Tror ni att förslaget kommer att gå igenom på ISU:s kongress?
    Det kan vi inte spekulera i, men i de diskussioner vi har haft med flera länder inför kongressen är det många som stödjer förslaget.

När fattas beslutet?
    Under ISU-kongressen som äger rum 6–10 juni 2022. Vi vet tyvärr inte när frågan tas upp, men enligt agendan tas denna fråga upp under de första dagarna, men det kan hända att beslut inte tas förrän senare i veckan.

Varför höjs inte åldersgränsen direkt?
    ISU förespråkar en successiv höjning dels för att inte tvinga åkare som redan tävlat som seniorer tillbaka till juniorklassen, dels för att ge tid för anpassning av tävlingsutbudet till ett större antal åkare i juniorklassen.

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Helena Rosén Andersson

Ordförande +46 (0)70-896 44 63