GP-premiär för JVM-medaljören Alexander Majorov

GP-premiär för JVM-medaljören Alexander Majorov

I konståkningens andra GP-tävling för säsongen, Skate Canada den 28-30 oktober, gör 20-åriga Alexander Majorov från Luleå debut i Grand Prix sammanhang. Bronsmedaljören från 2011 års JVM har förberett sig väl och är laddad inför helgens utmaningar.

Alexander och hans tränare Alexander Majorov Sr är på plats i Mississauga, ON, Kanada sedan ett par dagar för att acklimatisera sig till tidsskillnaden. Tillsammans med övriga nio i startfältet tränar han på de sista detaljerna inför tävlingen.

Kortprogrammet åker Alexander på fredag kväll kanadensisk tid. Friåkningen och hela tävlingen avgörs på lördag kväll, kanadensisk tid. På plats i Mississauga är även Katarina Henriksson, internationell mästerskapsskiljedomare, för att döma tävlingarna.

Alexander möter riktigt tufft motstånd i sin premiär genom bland annat två världsmästare och en EM-medaljör; Patrick Chan, hemmaåkare och regerande världsmästare, japanen Daisuke Takahashi, 2010 års världsmästare samt Kevin van der Perren från Belgien som är tvåfaldig EM-medaljör.

- Det blir hård konkurrens för Alexander, men det enda han ska fokusera på är sin egen prestation, det är det enda han kan påverka, säger Svenska Konståkningsförbundets Sportchef Carina Skoog till Skatesweden.se.

Eurosport eftersänder herrarnas kortprogram lördag kväll svensk tid. Direkt efter, klockan 01:00 natten mellan lördag och söndag, startar live-sändningarna från herrarnas friåkning.

För mer information om Skate Canada, kontakta Sportchef Carina Skoog på carina.skoog@konstakning.rf.se eller 070-444 16 90

Foto: Marcus Andersson