Helgesson tia efter kortprogrammet i VM

Helgesson tia efter kortprogrammet i VM

Sveriges stora VM-hopp Viktoria Helgesson ligger på tionde plats efter kortprogrammet i Nice på 54.19 poäng. Och hon gjorde äntligen en trippel-trippelkombination, även om det blev lite avdrag i landningen på andra hoppet.

- Jag är riktigt nöjd att jag klarade kombinationen. Det är ett stort steg för mig. Jag klarade mina andra hopp när jag var 14 år, så det här är första säsongen på länge som jag gör något nytt, säger Viktoria Helgesson till Skatesweden.se.

- Det var bara ett år sedan jag klarade kombinationen för första gången. Det brukar ta mycket längre tid innan jag kan lägga in något nytt i programmet. Därför är det stort för mig.

Viktoria Helgesson klarade även trippel ögel och dubbel axel, även om det blev lite minus i kvaliteten på landningarna från domarna. Normalt brukar det bli plus.

- Kanske glömde jag att andas efter trippel-trippelkombinationen. Det har alltid varit mest fokus på den. Och nu när jag hade klarat den insåg jag att jag faktiskt hade ett helt program kvar att göra, säger hon.

Den svenska mästarinnans fantastiska steg fick än en gång den sällsynta högsta svårighetsgraden. Och för ovanlighetens skull fick hon gå ut allra sist i kortprogramstävlingen.

- Det var faktiskt rätt nervöst, det tog lång tid innan det blev min tur. Men nu vet jag att jag kan åka bra ändå.

Poängen blev 54,19 poäng, vilket var Viktoria Helgessons säsongsbästa på 55,68. Inför friåkningen på lördag har hon alla chanser att avancera, och om hon lyckas hålla sig bland de första tio får Sverige skicka två damer till VM nästa år.

- Jag ska göra det jag kan i långa. Och så får vi se hur långt det räcker, säger Viktoria Helgesson.

Efter kortprogrammet gick 24 damer vidare till friåkningen, medan sex slogs ut.

Här är hela resultatet från damernas kortprogram:

För mer information och kontakt:
Carina Skoog, sportchef: 070-444 16 90.