Stort intresse för att delta i elitserien i konståkning

Stort intresse för att delta i elitserien i konståkning

Sveriges föreningar och konståkare har visat extremt stort intresse för att delta i elitserien, vars första säsong närmar sig. 250 åkare har anmält sig i skrivande stund, men det finns bara plats för 180.

Nu pågår processen med att gå igenom åkarnas resultat från föregående säsong, för att få fram vilka som kommer att delta i elitserien säsongen 2009-2010.

Två som kan vara säkra på att komma med är landslagsåkarna, och tillika systrarna, Viktoria och Joshi Helgesson, Tibro KK (bilden). De är dessutom direktkvalificerade till SM via wild cards.

- Det är oerhört glädjande att så många vill delta i elitserien. Det är synd att vi inte kan erbjuda plats för alla, säger Camilla Fredman, projektledare för elitserien på Svenska Konståkningsförbundet.

Elitserien 2009-2010 innehåller 14 omgångar och en final, med start 3-4 oktober i Sundsvall och Halmstad, och final i Örebro 9-11 april 2010. Åkarna tävlar om sammanlagt cirka 100 000 kronor, varav vinnaren av finalen får 15 000 kronor.

För mer information kontakta:
- Camilla Fredman, projektledare för elitserien på Svenska Konståkningsförbundet, 08-699 64 30, 0702-78 81 56, camilla.fredman@konstakning.rf.se

- Per Adler, generalsekreterare på Svenska Konståkningsförbundet, 08-699 64 25, 0705-78 79 35, per.adler@konstakning.rf.se

- Thomas Björn, kommunikationsansvarig på Svenska Konståkningsförbundet, 0702-30 24 84, thomas@kraftfull.com