Foto: Longines Global Champions Tour

Nedräkningen har börjat till årets hästfest på Stockholms Stadion

16–18 juni intar hästarna Stockholms Stadion igen när den prestigefyllda hopptävlingen Longines Global Champions Tour kommer tillbaka till Sverige för fjärde gången.

Med sex veckor kvar till Longines Global Champions Tour och Stockholm Horse Week 2023 har nedräkningen börjat på allvar och programmet har nu släppts. Ett oförglömligt evenemang utlovas för alla ridsportintresserade med tre dagar fyllda av toppsport på ikoniska Stockholms Stadion.

Hästfest för hela familjen
Redan den 5 juni börjar Stadion transformeras till en ridsportarena som ska rymma både tävlingsbana, framridning och Shopping Village. Det byggs också ett område för de lite yngre besökarna, Kids Corner, med flera roliga aktiviteter under helgen. För den som vill äta och dricka gott finns både publika restauranger samt flertalet foodtrucks och kiosker.

Världens bästa ryttare kommer till Stockholm
Årets LGCT Stockholm bjuder på sport i toppklass med ryttare från över 30 nationer. Världens högst rankade hoppryttare, däribland våra svenska VM-guldmedaljörer, kommer att kämpa för att nå högst upp på pallen i Stockholm när de tävlar individuellt i Longines Global Champions Tour och i lagtävlingen Global Champions League.

Lagtävlingen är en av höjdpunkterna under helgen och rids över två rundor lördagen den 17 juni. Det blir garanterat en spännande uppgörelse när hemmalaget Stockholm Hearts, powered by H&M We Love Horses, ska försöka försvara segern från förra året med hemmafavoriterna Peder Fredricson och Malin Baryard Johnsson i laget. Vem som står högst upp på pallen i prestigefulla Longines Global Champions Tour Grand Prix avgörs på söndagen 18 juni. Helgen bjuder dessutom på klasser för så väl unga ryttare som unga hästar och ponnyekipage.

- Vi är mycket glada över att kunna presentera programmet för Longines Global Champions Tour och Stockholm Horse Week och ser fram emot att välkomna ridsportfans från hela världen. Vi har ett fantastiskt startfält av ryttare och hästar i år och är väldigt glada över att världens bästa ryttare väljer att komma till Stockholm, det blir verkligen sport i absolut toppklass! säger Johan Pagerup, VD Stockholm Horse Week.

Säkra din biljett
Biljetter till Longines Global Champions Tour Stockholm finns ute nu och du hittar dem HÄR
Vill du unna dig det lilla extra finns nyheten premiumbiljett där du sitter på Stadions ”Kungaläktaren” med fantastisk utsikt över tävlingsbanan. Du bjuds på en välkomstdrink, snacks, kaffe och te hela dagen och du får även tillgång till en privat bar där du kan handla dryck och mindre rätter.

HÄR finns hela programmet för årets LGCT Stockholm & Stockholm Horse Week

Sara Johansson