Carl-Walter Fox och Eka First Navy Jack vann en av unghästklasserna under LGCT Stockholm 2022. Foto: LGCT

Tio svenska unghästar uttagna till tävlingarna på Stockholms Stadion

Under Longines Global Champions Tour på Stockholms Stadion får publiken chansen att se framtidens hoppstjärnor i den prestigefyllda unghästtävlingen Lövsta Future Challenge International Young Horses. Nu har landslagsledningen tagit ut de tio hästar som får representera de blågula färgerna.

- Ett väldigt spännande gäng med mycket potential. Det ska bli kul att se hur de mäter sig med de internationella unghästarna, säger förbundskapten Henrik Ankarcrona, som tillsammans med övriga landslagsledningen i hoppning har tagit ut de svenska representanterna.

Uttagna svenska ekipage:
Camaro CB (SWB) - Carl-Walter Fox
CCStud’s Liisolde (SWB) - Jill Silvandersson
Latifa Ek (SWB) - Joel Andersson
Liquor TN - Emma Emanuelsson
Lyandro MDB - Marcus Westergren
Parfait d’Avril (SWB) - André Brandt
Quabriolet van het Bildeken - Felicia Hultberg
Quizano VDL - Magnus Österlund
She’s Got It - Kajsa Björe
Simona VS (SWB) - Linda Heed

- Det känns helt magiskt, att få rida på Stadion, det är ju något man knappt vågat drömma om. Jag, som många andra unghästutbildare, får ju sällan chansen att tävla på den här typen av tävlingar, så jag är superglad att få ta med CCStud’s Liisolde dit, säger Jill Silvandersson.

Tävlingarna arrangeras 16-18 juni på Stockholms Stadion och totalt kommer 30 sju-åriga hästar till start i Lövsta Future International Young Horses. 20 platser erbjuds till de ryttare som startar de femstjärniga klasserna, medan 10 platser är reserverade till nationella ekipage.

- Det är en unik möjlighet för våra lovande unga hästar att samla värdefull erfarenhet i en internationell miljö. För oss i landslagsledningen gäller det att inte bara underhålla toppen, utan se till att det fylls på underifrån också. Då är sådana här satsningar otroligt viktiga, säger Henrik Ankarcrona.

Program Lövsta Future Challenge International Young Horses
Fredag 16 juni: 130-hoppning totalfel