Ridsport - Nyhetsbrev vecka 26

• Genrep för fälttävlan i Aachen
  • Med käpphäst mot Almedalen
  • EM-extra – ridsportens Europamästerskap i sommar
  • Inför EM i fälttävlan – träffa OS-medaljören Sara Algotsson Ostholt på hemmaplan
  • Nordiska Mästerskapen på Flyinge – mer än bara tävlingar
  • Stjärnryttare till Monaco
  • Svenska hoppryttare till Falsterbo Horse Show
  • Inbjudan till pressträff inför Falsterbo Horse Show
  • Spännande Master Clinic med annorlunda vinkel

Genrep för fälttävlan i Aachen, Tyskland 26-30 juni
Efter helgens voltige är de internationella stortävlingarna i Aachen, Tyskland igång igen. Här samlas världseliten för att göra upp om prestigefyllda segrar och genrepa inför sommarens Europamästerskap. Fem svenska fälttävlansryttare finns på plats för att kolla formen inför EM på hemmaplan i Malmö 29 augusti – 1 september. Sverige har också ett dressyrlag, ett lag med fyrspannskuskar och en hoppryttare på plats på en av ridsportens största och prischeckstäta tävlingar.

Med käpphäst mot Almedalen
Nu trimmar ridsporten käpphästarna och vässar argumenten för politikerveckan i Almedalen och Idrottens dag den 3 juli. Möt oss i Almedalen!

EM-extra – ridsportens Europamästerskap i sommar
Ridsporten har en intensiv sommar framför sig med Europamästerskap i alla grenar. Mästerskapen för de olympiska grenarna hoppning, dressyr och fälttävlan samt dressyr för ryttare med funktionsnedsättning ligger väl samlat både i tid och plats.

EM i voltige 30 juli-4 augusti
Det blir Team SVEA, Flyinge, som representerar Sverige vid EM i voltige i Österrike i augusti. Landslagsledaren Kristin Jonsson gav beskedet efter de internationella voltigetävlingarna i Aachen i helgen. Eira Malmros Manfrinato, Malmö, och Jasmine Jacobsen, Laholm, får individuella biljetter till junior-EM som avgörs samtidigt.
19-25 augusti Herning, Danmark CH-EU-S/D/PED, EM i hoppning/dressyr, dressyr för ryttare med funktionsnedsättning http://european-herning.dk/GB.aspx
Ackreditering sker på arrangörens hemsida. Sista dag 15 juli. Efter ackreditering kan hotell bokas via arrangören.
29 augusti - 1 september Malmö City Horse ShowCH-EU-CCI***, EM i fälttävlan http://malmoeventing.com/sv/
Ackreditering sker HÄR. Sista dag 15 juli. Efter ackreditering kan hotell bokas via arrangören.

Inför EM i fälttävlan – träffa OS-medaljören Sara Algotsson Ostholt på hemmaplan, måndag 22 juli

Nordiska Mästerskapen på Flyinge – mer än bara tävlingar
Bra tävlingar och underhållning för hela familjen. När Nordiska Mästerskapen i hoppning och dressyr för ponnyer, juniorer och young rider avgörs i helgen finns det något för alla. Den 27:e juni börjar tävlingarna och på lördagen blir det riktigt spännande med finaler för ponnyer i både dressyr och hoppning. På söndagen sker avgörandet för juniorer och young rider. Utöver det sportsliga finns det aktiviteter som ”hoppa i höskullen”, guidade turer runt Flyinge och på lördagen – Upplev Häst, ett projekt av Hästnäringens Nationella Stiftelse.

Stjärnryttare till Monaco
Det blir ett startfält fullt av ryttarstjärnor när Global Champions Tour kommer till Monte Carlo, Monaco, i helgen. För Sverige startar Rolf-Göran Bengtsson, Jens Fredricson och Mathilda Karlsson.

Svenska hoppryttare till Falsterbo Horse Show
Nu är det klart vilka svenska hoppryttare som får starta i Falsterbo Horse Shows femstjärniga internationella tävlingar den 11-14 juli. Det är även klart vilka tolv svenska ryttare som har chansen att kvala till ovanstående tävlingar via kval i Falsterbo den 6-7 juli.

Inbjudan till pressträff inför Falsterbo Horse Show
Träffa Tinne Vilhemson Silfvén och Douglas Lindelöw på pressträffen inför Falsterbo Horse Show 6-14 juli 2013
Då var det dags för årets pressträff inför Falsterbo Horse Show. I år kommer Tinne Vilhemson Silfvén och Douglas Lindelöw för att tala om förväntningarna inför årets tävlingar i Falsterbo.
Plats: Falsterbo Horse Show, Hopparenan
Tid: Tisdag 2 juli, kl. 12.00
Medverkande: Förutom Tinne Vilhemson Silfvén och Douglas Lindelöw så kommer Jan-Olof Wannius och Johan Lenz, tävlingsledare dressyr, att vara på plats för att berätta om nyheterna på årets tävlingar.
Vi bjuder på lunch så lämna gärna en intresseanmälan till pressansvarig: Malin Fredriksson, press@falsterboshorseshow.se, 070-29 24 679
Varmt välkomna!
Malin Fredriksson, Press Officer

Spännande Master Clinic med annorlunda vinkel
En spännande Master Clinic med annorlunda vinkel blir det i Ericsson Globe den 29 november, under Stockholm International Horse Show. Tinne Vilhelmson Silfvén med tränaren Louise  Nathhorst och mentala coachen Kjell Enhager visar den dynamiska kombinationen av att träna och tänka på rätt sätt.