Tysk briljans inledde ungdoms-EM i fälttävlan på Segersjö

Tysk briljans inledde ungdoms-EM i fälttävlan på Segersjö

Tyskland tog som vanligt kommandot i det första momentet och leder efter dressyren, individuellt och i lag både i klassen för juniorer och i klassen för YR.
– Ungefär som vi hade förväntat oss. Vi får försöka att jaga dem, säger Viktoria Carlerbäck, förbundskapten för de svenska lagen.

När två dagars dressyr summerades på fredagseftermiddagen var alla överens om att nivån på startfältet i båda klasserna varit hög och jämn.
– Lägsta nivån är högre nu vad gäller alla nationer. Det är några som sticker ut i toppen, och några åt andra hållet också men däremellan är det väldigt jämnt, säger Viktoria Carlerbäck.

Mästerskapet för juniorer leds av tyska Viktoria Weyers på hästen Lariostea H, 22,2 straffpoäng.

Nio straffpoäng bakom henne, på 14:e plats, finns bästa svenska ekipage; mästerskapsdebutanten Julia Lidbeck tillsammans med California.
– Jag är väldigt nöjd. Det är svårt att mäta sig med tyskarna men hon skötte sig bra och jag är nöjd med min ridning, säger Julia Lidbeck.

I morgon väntar terrängprovet för henne och de andra. Efter att ha gått banan fyra gånger har hon en bra känsla.
– Ju fler gånger man går banan ju säkrare känner man sig. Det finns en hel del frågor där ute, men det är en fin bana. Lite nervöst är det så klart, säger Julia Lidbeck.

De svenska juniorlaget har en femteplats att förvalta inför terrängen.
– Det är oerhört tätt. Det är inga marginaler, en sekund hit eller dit kommer att vara mycket avgörande i morgon. Banan ser fantastiskt fint ut. Förhoppningsvis har vi lite fördel av att vi har ridit här tidigare, säger förbundskapten Viktoria Carlerbäck.

Klassen för Young Rider leds tyska Anna Lena Schaaf tillsammans med Fairytale 39. Bästa svenska ekipage här är Tuva Rosencrantz och Cassens Coco Valentina på 19:e plats.

Juniorerna rider CCI2*-L och Young Rider CCI3*-L.

På söndagen rids den avslutande banhoppningen och därefter koras medaljörerna.

Ställning efter dressyren juniorer

Ställning efter dressyren juniorer lag

Ställning efter dressyren young rider individuellt

Ställning efter dressyren, young rider lag