Junioren Wynja Eriksdotter Rubin på Hakunamatata ligger tia individuellt efter terrängen. Foto: Roland Thunholm

Wynja Eriksdotter Rubin bästa svensk efter EM-terrängen

Medan tyskarna stormade vidare mot utökad ledning i samtliga klasser red de svenska ryttarna med varierande resultat. Juniorlaget behöll femteplatsen, ledda av Wynja Eriksdotter Rubin som red upp sig till en tionde plats individuellt.
– Helt obeskrivlig känsla att gå i mål, framför allt med all support man känner på hemmaplan, sa hon just efter mål.

Svårt, utbildande och schysst. Så beskrev ryttarna lördagens terrängbanor på EM i fälttävlan för juniorer och young rider, som rids på Segersjö Herrgård utanför Örebro.

– Det var en utmaning, men det ska det ju vara på ett EM. En väldigt bra byggd bana. Man fick verkligen utnyttja hästens galopp, sedan lite mer tekniskt och så en blandning av båda delarna i slutet. Helt perfekt, sa Wynja Eriksdotter Rubin.

Efter att lagkamraterna Wilma Nyhlén, Ellen Skogström och Julia Lidbeck dragit på sig fel både på hinder och tid fanns inget att göra åt toppnationerna.

På femteplats är man 50 straffpoäng bakom ledande Tyskland, som tränas av olympiska mästarinnan från Tokyo-OS; Julia Krajewski.

– Jag är väldigt stolt över ryttarna. De har gjort ett fantastiskt jobb. Två av dem låg ju etta och tvåa och red dessutom under stor press, vilket är svårt, säger hon.

Ledningen är stor med Krajewski tar inte ut något i förskott.

– Bra så här långt. Vi vet alla att saker vänder snabbt men vi ska göra allt vi kan för att ta hem det.

Sveriges förbundskapten Viktoria Carlerbäck sammanfattade dagen så här:

– Några av felen hade vi kanske gärna sluppit. Men med tanke på att alla juniorer är mästerskapsdebutanter så tycker jag att det är klart godkänt. Och både Wynja och Alice stod för riktiga bedrifter tycker jag.

I klassen för young rider red svenska Alice Andersen felfritt på hästen Lavendel och avancerade därmed från plats 38 till 17.e plats.

Tuva Rosencrantz med Casserns Cocco Valentina bröt tävlingen.

Även i klassen för young rider leder Tyskland båda i lag och individuellt.

Anna Lena Schaaf låg i vinnarhålet efter det inledande dressyrmomentet tillsammans med Fairytale 39 och efter en felfri terräng och snabb terräng med bara 1,6 tidsfel är det dem alla jagar inför söndagens avslutande banhoppning.

Ställning efter terräng, juniorer individuellt:

Ställning efter terräng, juniorer lag:

Ställning efter terräng, young rider individuellt:

Ställning efter terräng, young rider lag:

Livesändning av söndagens banhoppning:

Ackreditering för media görs per e-post till Yvonne Swahn, yvonneswahn@hotmail.com. Uppge namn, media, vilka datum du avser att vara på tävlingsplatsen, och kontaktuppgifter.
Ackrediteringen hämtas i mediacentret på tävlingsplatsen.

Kontakt för media
Malin Larsson, pressansvarig, 073-183 92 24, malin.larsson72@icloud.com