Positiva resultat för projekt i områden med låg simkunnighet

Positiva resultat för projekt i områden med låg simkunnighet

Trots att det idag står i skolans läroplan att eleverna ska vara simkunniga* senast i årskurs sex, är det fortfarande många barn och ungdomar som inte kan simma. Därför driver Svenska Simförbundet och Svenska Livräddningssällskapet gemensamt projektet ”Tillsammans för simkunnighet”. Efter en termins undervisning i lågstadieskolor med låg simkunnighet i Stockholm, Göteborg och Malmö är över 88% av eleverna vattenvana.

Vi är verkligen jättenöjda! Eleverna har tyckt att det har varit roligt och framförallt har det i stor grad bidragit till ökad simkunnighet hos eleverna” säger Frida Hörnqvist, idrottslärare för Grindstuskolan i Stockholm som är en av de deltagande skolorna.

Projektets fokus är att eleverna ska bli vattenvana, vilket innebär att obehindrat kunna vara under vattnet och kunna hantera sin kropp i vattnet.  Eleverna får möjlighet att upptäcka hur roligt det är att bada och vara i vattnet samtidigt som de får grunderna till att lära sig att simma, vilket ger motivation till fortsatt vattenaktivitet. Från att vara vattenvan är steget sedan inte långt till att bli simkunnig.

Resultaten hittills i projektet är mycket positiva. Efter en termins simundervisning är mer än 88 % av eleverna vattenvana och 57 % kan simma minst fem meter. Detta jämfört med att 22 % av eleverna var vattenvana innan projektet startade.

Vi är tacksamma att vi har fått möjlighet att bedriva det här projektet. Simkunnighet är ett prioriterat område för båda organisationerna och är något som aktivt behöver arbetas med från många olika håll i samhället. Det är roligt att se att det ger resultat att satsa extra resurser i simundervisningen” säger Maria Olofsson som är ansvarig för projektet.

* att kunna simma 200 meter, varav 50 meter på rygg

För frågor kring projektet kontakta

Maria Olofsson
Tillsammans för simkunnighet
maria.olofsson@simforbundet.se

Svensk Simidrott är en av de största och mest framgångsrika idrotterna i Sverige. Svensk Simidrott består av idrotterna Simning, Simhopp, Vattenpolo, Konstsim och Öppet Vatten och är organiserad i Svenska Simförbundet som har närmare 120 000 medlemmar i 320 föreningar. Simning är en livslång
idrott med närmare en miljon svenskar som motionssimmar regelbundet, totalt görs det över 30 miljoner besök i simanläggningarna runt om i Sverige varje år. Vår starka framfart såväl resultat- som
utvecklingsmässigt, har gjort att vi som ett av få förbund, tre gånger belönats med utmärkelsen "Årets idrottsförbund".