Sarah Sjöström krossar världsrekordet på 50 fjärilsim

Sarah Sjöström krossar världsrekordet på 50 fjärilsim

Under SM-tävlingarna i Borås idag den 5 juli simmade Sarah Sjöström på ett historiskt världsrekord på 50 fjärilsim när hon simmade in på 24.43. Därmed slog hon Therese Alshammar gamla rekord på 25.07 med över en halv sekund som hon satte 2009 på VM i Rom.

Den snabbaste tid någon simmat 50 fjärilsim på i textildräkt tidigare är Jeanette Ottesen som simmade på 25.24 på VM i Barcelona 2013. Det här året har Ottesen också världsårsbästa med tiden 25.52 innan Sarah hoppade i vattnet idag.

Tiden är personligt rekord för Sarah sjöström med över en sekund, hennes tidigare snabbaste notering på 50 fjärilsim är 25.52 som hon simmade på vid Eindhoven Cup i april i år.

______________________________________________________________________________

Svensk Simidrott är en av de största och mest framgångsrika idrotterna i Sverige. Svensk Simidrott består av idrotterna Simning, Simhopp, Vattenpolo, Konstsim och Öppet Vatten och är organiserad i Svenska Simförbundet som har närmare 120 000 medlemmar i 320 föreningar. Simning är en livslång idrott med närmare en miljon svenskar som motionssimmar regelbundet, totalt görs det över 30 miljoner besök i simanläggningarna runt om i Sverige varje år. Vår starka framfart såväl resultat- som utvecklingsmässigt, har gjort att vi som ett av få förbund, tre gånger belönats med utmärkelsen "Årets idrottsförbund".