Foto: FIS Freestyle

Karriärsbästa för Elofsson i Deer Valley

Felix Elofsson, Landskrona Ski-Club, smällde till med ett karriärsbästa resultat i Deer Valley, USA, i nattens världscuptävling i puckel.

Andra tävlingen på ett av världscupens mest klassiska stopp var då Felix skulle få ett efterlängtat resultat. Efter att precis ha missat att ta sig vidare från kvalet under gårdagen såg Felix till att kapitalisera på sin chans och tog sig vidare till första finalomgången på en tolfteplats.

– Det har känts bra på träning ända sen vi kom hit. Igår missade jag finalen precis men idag lyckades jag trycka dit den, sa Felix efter sitt kval.

Väl i final fortsatte Felix åka bra och det gjorde att han klättrade i resultatlistan och slutade på en karriärsbästa åttondeplats.

– Det har varit en fantastisk dag. Att för göra personbästa på världscupens absolut fetaste stopp är ju otroligt kul. Åkningen satt verkligen där den skulle. Det finns mer att hämta hoppningsmässigt, men som tävlings-åk betraktat är jag nöjd, sa Felix efter tävlingen.

Felix Elofsson under ett hopp i Deer Valley

Ludvig Fjällström, Åre SLK, slutade på en 28:a och Walter Wallberg, Åre SLK, 46:a. Loke Nilsson, Åre SLK, åkte tyvärr ur i sitt kval-åk. Frida Lundblad, Gefle Freestyle, slutade 50:a.

Nästa tävling är den 20 januari i Trembland, Kanada, och det är den sista världscuptävlingen innan det är dags för OS i PyeongChang, Sydkorea.

Under OS är kvalet den 9 februari i Phoenix Snow Park, för både damer och herrar, sen är damernas final den 11 februari och herrarnas final den 12 februari.

Just nu är Ludvig och Walter uttagna till OS, och vi hoppas så klart att fler svenska puckelåkare ska bli uttagna.