Jan Magnusson i Myrvikens skol-IF blev Årets vuxenstöd

Jan Magnusson i Myrvikens skolidrottsförening i Bergs kommun utanför Östersund har av Skolidrottsförbundets styrelse utsetts till Årets vuxenstöd. Hans stora engagemang och driv för att ge barn och unga bättre förutsättningar att idrotta och utvecklas som människor gav honom utmärkelsen 2013/2014.

-Det här är skithäftigt och jag känner mig så stolt! Det är roligt att mitt arbete uppskattas, säger Jan Magnusson om sin utmärkelse, säger Jan Magnusson

Priset "Årets vuxenstöd" återuppstod förra året efter ett par år i dvala och då gick priset till Ted Åhs i Klågerupskolans IF. Den skolidrottsföreningen hade då nyligen utsetts till Skånes bästa idrottsförening. Myrvikens skol-IF har det här året också fått mycket uppmärksamhet för sin verksamhet där de unga får en chans att ta ansvar för sin verksamhet genom att själva fatta beslut och sköta föreningens ekonomi.

-I en skol-IF får de unga verkligen förstå de demokratiska processerna på riktigt. Med en egen budget är det lättare att förstå att de kan göra saker på egen hand. För elevernas utveckling och möjlighet att påverka sin vardag tycker jag att skol-IF är viktigare och bättre än ett elevråd, säger Jan Magnusson.

Föreningen har också varit drivande i arbetet med "Mötesplats Oviken" som är ett stort hallprojekt i samhället som kommer att ge väldigt fina förutsättningar för idrott.

Motivering till utnämningen:
Jan Magnusson tilldelas Skolidrottsförbundets utmärkelse ”Årets vuxenstöd 2013/2014”. Årets vuxenstöd ska vara en person som betyder mycket för den skol-IF där den är aktiv och får föreningen att leva, barn och ungdomar att utvecklas, trivas och må bra. Jan Magnusson är en sådan person. Med skol-IF som medel lär sig de unga medlemmarna att ta ansvar, att förstå demokratiska processer och att på riktigt få vara en del av det vardagliga arbetet i en förening med allt från ekonomifrågor till planering. Jan Magnusson har förutom att vara stödet i föreningens vardag också varit drivande i projektet Mötesplats Oviken som kommer att ge föreningen förbättrade möjligheter för sin idrottsverksamhet. Jan Magnusson också visat stort engagemang och bidragit på ett positiv sätt till hela förbundets verksamhet genom att under året på ett mycket bra sätt tillsammans med föreningen och dess medlemmar ha genomfört det första svenska skolmästerskapet i slopestyle någonsin.

Svenska Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för landets samtliga skolidrottsföreningar och alla deras medlemmar. I dag finns cirka 1 300 skolidrottsföreningar vid landets skolor fördelade på förbundets 26 distrikt.Totalt har dessa föreningar ungefär 150 000 medlemmar.