Skolidrottsföreningens vuxenstöd är "Barnens Hjälte"

Vuxenstödet på Klågerupskolans IF, Ted Åhs, har tilldelats Skånemejeriers stora stipendium på 50 000 kronor för sina insatser i skolidrottsföreningen. -Ted är en fantastisk människa, säger en av ungdomarna i föreningen.

Det gångna året har varit kantat av utmärkelser och uppmärksamhet för den relativt nystartade skolidrottsföreningen i Klågerup i Svedala kommun i Skåne. Klågerupskolans IF har bland annat blivit Skånes bästa idrottsförening 2012 och vuxenstödet Ted Åhs har vid ett flertal tillfällen fått ta emot priser för sin egen insats som idrottsledare och inspiratör.

Nu är det dags igen. Skånemejerier delar ut stipendier till "Barnens Hjälte".

– Stipendiaterna är verkligen hjältar i barnens vardag. Med stort engagemang uppmuntrar de barn och unga att äta nyttigt, röra på sig och leva ett aktivt och hälsosamt liv, säger Caroline Olsson, Skånemejeriers marknadsdirektör i ett pressmeddelande.

Ted Åhs har nu tilldelats det stora stipendiet på 50 000 kronor för sina insatser i föreningen. Motiveringen lyder:

Ted Åhs har startat Klågerupskolans idrottsförening och har på kort tid, tillsammans med de unga medlemmarna, byggt upp en förening där barnen får ta stor plats. Det är barnen som styr aktiviteternas inriktning, de lär sig ta ansvar och utvecklas samtidigt. Ted Åhs är en stark mentor och coach för de olika ungdomsledarna och sedan starten 2010 har över 100 ungdomar utbildats till ledare.