Ännu en utmärkelse till svensk basket

Tidskriften Sport & Affärer korade under en prisceremoni igår Svenska Basketbollförbundet till Årets Specialidrottsförbund.

För en månad sedan fick Svenska Basketbollförbundet ta emot utmärkelsen Årets Idrottsförbund, från Centralföreningen för Idrottens främjande. Igår var det dags för ett nytt pris. Sport & Affärer delade för första gången ut ett antal utmärkelser och i kategorin årets specialidrottsförbund utsågs Svenska Basketbollförbundet.

Förbundsordförande Hans von Uthmann medverkade vid en ceremoni igår.

- Jag är stolt över att åter få representera vår idrott som står för så många goda värden och sportsliga framgångar. Det är våra medlemmar, föreningarna runtom i basketsverige, som lägger grunden för detta. Allas vårt stora stort engagemang och hårda arbete för att tillsammas ut veckla vår idrott leder till framgångar på och utanför plan. Att detta nu uppmärksammas är glädjande för alla som engagerar sig i basketbollsporten säger Hans von Uthmann.

Motiveringen lyder: "Basket var tidigt en idrott där invandrare spelade en mycket viktig roll och tjänade som föredömen. Förbundet har målmedvetet arbetat för ökad integration och jämställdhet. 2012 lyckades dessutom både herr- och damlandslagen kvala in till EM-slutspel."

Övriga utmärkelser tilldelades Årets idrottsevenemang - Göteborgsvarvet, Årets idrottssponsor - SKF samt Årets idrottsprestation – Lisa Nordén, triathlon.

Bildtext: Sport & Affärers chefredaktör Gustaf Berencreutz delar ut priset till SBBF:s ordförande Hans von Uthmann.

Foto: Sören Andersson