Basketligan herr: ecoÖrebro-Jämtland i direktsändning på www.viasatsport.se

Vinst, så är ecoÖrebro helt och hållet med i kampen om slutspelsplatserna i Basketligan herr. Förlust, så har Jämtland Basket öppnat en ganska stor lucka. www.viasatsport.se direktsänder den viktiga matchen ecoÖrebro-Jämtland Basket tisdag 10 december.

ecoÖrebro har hittills en vinst på 13 matcher, men har varit nära i så många fler. Till exempel så förlorade man med 83–85 till just Jämtland senast lagen möttes och då hade Mario Pesut chansen att först ta matchen till förlängning, men missade och sedan missade han också trean i slutsekunden som gett ecoÖrebro segern.

Just Mario Pesut saknas i kvällens match på grund av skada. Det har fått ecoÖrebros assisterande coach Andrew Pleick att göra comeback. 33-årige Pleick var A-landslagsman så sent som 2008 och har tidigare spelat för Södertälje och Norrköping. Däremot spelade Pleick inte förra säsongen, så risken finns att han är aningen ringrostig.

Tur i oturen för ecoÖrebro är att man har värvat Rhys Carter, en australisk spelfördelare som visat mycket hög klass i Gothia Basket och Uppsala Basket tidigare. Rhys har hunnit med två matcher i ecoÖrebro och snittar 18 poäng, åtta assist och fyra steals per match.

Lägg till atletiske guarden Ronnie Boggs och kompetente centern James Brandon Hassell så har ecoÖrebro ett lag som kan spela med de flesta. Coach Panagiotis Nikolaidis vet att det inte räcker just nu, utan att det krävs en vinst för att ge ecoÖrebro självförtroende inför resten av grundserien.

Jämtland, som har vunnit fyra av 14 matcher och ligger på åttonde och sista slutspelsplats i tabellen, har bytt ut sin amerikanske guard Eric Mosley och tagit in Jawan Carter istället. I nuläget är Carter inte spelklar, så coach Pontus Frivold får ha alternativ redo.

I Jämtland spelar bland annat Andreas Karlsson och Egal Saleman som har ett förflutet i ecoÖrebro båda två. Karlsson och Saleman har båda två mognat den här säsongen och klarat av att ta en större roll. Båda två snittar runt tio poäng per match och bidrar dessutom med hjärta, vilja och försvar.

Danske guarden Adama Darboe har visat sig hålla god ligakvalitet medan Brandon Peterson är en av Basketligan herrs bästa och mest atletiska centrar. Om nye Jawan Carter inte blir spelklar har dock coach Frivold en delikat fråga att lösa – vem får rollen som Jämtlands spelfördelare?

Sändningen på www.viasatsport.se startar 18.55, uppkast 19.04 tisdag 10 december i Idrottshuset i Örebro.