Förra årets prisutdelning för Årets framtidsbyggare

Dags för Årets Framtidsbyggare 2017 att premieras

Den 15 november delar Stiftelsen för utveckling av energieffektivt byggande ut pris till Årets Framtidsbyggare 2017. Prissumman är 1,2 miljoner och kapital har donerats genom Svenska Hus moderbolag AB Gullringsbo Egendomar, för att kunna dela ut priset under tio år. Svenska Hus vd Daniel Massot är en av jurymedlemmarna

Nästa vecka ska Stiftelsen för utveckling av energieffektivt byggande dela ut pris till Årets Framtidsbyggare 2017, för att uppmuntra nya idéer och initiativ när det gäller energieffektivt och hållbart byggande. Priset delas ut i samarbete med Lunds Universitet och Fastighetsvärlden.

”- Vår koncern vill vara aktiva och sträva mot ett större samhällsansvar. Det är mycket intressant att få ta del av de insatser som görs av duktiga och engagerade personer samt premiera deras arbete”, säger Daniel Massot vd Svenska Hus och jurymedlem.

Juryn för Årets Framtidsbyggare utser en vinnare i varje kategori;

Årets innovatör – Priset delas ut till en eller flera personer som i sitt arbete eller i sin forskning kommit med betydande insikter eller lösningar kring energieffektivt byggande. Innovationen ska ha haft praktisk påverkan på hur hus planeras, konstrueras eller byggs.

Årets opinionsbildare – Priset delas ut till en eller flera personer alternativt en organisation som arbetat för att sprida kunskap om energieffektivt byggande till beslutsfattare eller allmänhet. Priset belönar genomförda aktiviteter.

Årets talang – Priset delas ut till studenter vid Lunds universitet som visat särskilt intresse och talang för energieffektivt byggande

Juryn består av:

Thomas B Johansson, ordförande – professor emeritus, f.d. chef Internationella Miljöinstitutet
Daniel Massot – vd Svenska Hus
Kristina Mjörnell – affärsområdeschef samhällsbyggnad, SP. Adjungerad Prof. i Byggnadsfysik, LTH
Maria Wtterstrand – samhällsdebattör och f.d. språkrör för Miljöpartiet
Nevenka Mesic Tiderstöm – styrelseledamot MVB Holding
Willy Wredenmark – chefredaktör Fastighetsvärlden
Åke Blomsterberg – energiexpert, WSP Environmental. Universitetslektor, Energi och ByggnadsDesign, LTH

Erika Hellman, vd AB Gullringsbo Egendomar och stiftelseansvarig
erika.hellman@abgullringsbo.se, 08-402 07 61