Pristagare i kategorin Årets Talang

Svenska Hus ägare belönade eldsjälar inom hållbarhet

Igår belönades Årets Framtidsbyggare av Stiftelsen för energieffektivt byggande, genom Svenska Hus moderbolag Gullringsbo Egendomar. Den årliga prissumman är 1,2 miljoner kronor som delas ut till personer och organisationer som gjort särskilda insatser inom hållbarhetsområdet. Priset delas ut i tre kategorier och årets pristagare är energiexperten Hans Nilsson, organisationen Eceee samt tio studenter vid Lunds Universitet.

Ett av Sveriges största priser inom hållbar utveckling delades igår ut av Stiftelsen för energieffektivt byggande och i samarbete med Lunds Universitet och Fastighetsvärlden. Priset till Årets innovatör gick till Hans Nilsson som starkt bidragit till att leverantörer till stat och kommun tvingats förbättra energieffektiviteten i sina produkter. Samtidigt belönas den internationella organisationen Eceee för mångårig opinionsbildning för att energieffektivisera byggnader. I kategorin Årets Talang fick tio studenter pris för framstående masteruppsatser inom hållbarhetsområdet.

Årets vinnare har utsetts av en jury bestående av Maria Wetterstrand, Thomas B Johansson, Kristina Mjörnell, Åke Blomsterberg, Willy Wredenmark, Nevenka  Mesic Tiderstöm samt Svenska Hus vd Daniel Massot.

”Priset är viktigt och ett led i våra ambitioner som bolag och koncern att arbeta för goda förutsättningar för en långsiktig hållbar utveckling i framtiden”, säger Daniel Massot, vd för Svenska Hus.

Årets vinnare och motiveringar i respektive kategori;

ÅRETS INNOVATÖR - Hans Nilsson belönades med 750 000 kronor för sitt arbete med att skärpa kraven i tekniska upphandlingar. Hans arbete har bidragit till att leverantörer till stat och kommun tvingats förbättra energieffektiviteten i sina produkter.

ÅRETS OPINIONSBILDARE - organisationen Eceee, European Council for an Energy Efficient Economy, är Europas äldsta och största ideella organisation inom energieffektivisering. De har i flera decennier arbetat med opinionsbildning kring hur byggnader, transporter och produkter kan bli mer energieffektiva. Eceee belönades med 250 000 kronor.

ÅRETS TALANG - Tio studenter vid Lunds universitet har visat särskilt intresse och talang för energieffektivt byggande och delar på prissumman 200 000 kronor i kategorin Årets Talang.

Erika Hellman, vd AB Gullringsbo Egendomar och stiftelseansvarig
erika.hellman@abgullringsbo.se, 08-402 07 61