Seminstationer viktiga föredömen i smittsäkerhetsarbetet

Erfarenheterna från ASF i Norberg/Fagersta har gett oss nya insikter om vikten av att prioritera beredskap för nya utbrott. Svenska grisproducenter uppmanas att ansluta sig till ASF-status i Smittsäkrad Besättning Gris för att vara bättre förberedda. Med ASF hos vildsvin i Sverige kom vi att omfattas av EU:s tuffa regelverk upprättat för länder med ASF. Kraven är omfattande och innefattar bland annat transportförbud av grisar till, från och igenom ett smittat område, ett krav som kan få stora konsekvenser för svensk grisproduktion om smittan upptäcks i ett område med många grisgårdar.

Undantagstillstånd för transport av grisar kan utfärdas av en officiell veterinär om man uppfyller kraven i lagstiftningen, som motsvarar biosäkerhetskraven i ASF-status Smittsäkrad Besättning Gris. Vid utbrott av afrikansk svinpest måste gårdar även uppfylla lagringskraven för halm och spannmål. Hamnar din grisbesättning i ett smittat område ska den godkännas av officiell veterinär och klinisk övervakning kommer att ske i besättningen. Därutöver ska varje utleverans av grisar undersökas och godkännas av en officiell veterinär. Smittas din grisbesättning kommer Jordbruksverket att besluta om avlivning av grisarna inom ramen för epizootilagstiftningen.

Först i landet med att ansluta sig till ASF-status i Smittsäkrad Besättning Gris är Svenska Köttföretagens två seminstationer. Seminstationen i Hållsta var placerad endast sju mil från den upprättade restriktionszonen. Även om seminstationerna normalt omfattas av höga och omfattande smittskyddsrutiner så har hösten inneburit förändrade rutiner. Stationsveterinär Gunnar Johansson, Gård & Djurhälsan har varit en nyckelperson i arbetet med att finslipa rutiner och ge sakkunnigt stöd till personalen.

- Vi har ett stort ansvar och är alltid på tå när det gäller smittskyddsarbete på våra seminstationer. Det har varit självklart för oss att göra nödvändiga förberedelser för att skydda vår produktion. Personalen har ställt upp till 100% när vi höjde våra biosäkerhetsrutiner i samband med utbrottet av ASF. Våra seminstationer är en viktig del i den totala beredskapen för grisbranschen i Sverige, säger seminstationschef Pär Holm, Svenska Köttföretagen.