Trunsta Träsk, Foto: Ulf Klingström

SBF:s remissvar på Europeiska kommissionens förslag om restaurering av natur

Svenska Botaniska Föreningens remissvar på Europeiska kommissionens förslag till europaparlamentets och rådets förordning om restaurering av natur (2022/0195(COD))

Under 2022 lade Europeiska kommissionen fram ett förslag till förordning om restaurering av natur inom gemenskapen. Kommissionens motivering var att nuvarande frivilliga åtaganden inte har räckt till för att uppnå de mål som satts upp för restaurering av ekosystemen. Den föreslagna förordningen är ett led i att uppnå gynnsam bevarandestatus för livsmiljöer och arter i bland annat Art- och habitatdirektivet samt Fågeldirektivet.

SBF välkomnar Europeiska kommissionens förslag till förordning om restaurering av natur. SBF anser att det är önskvärt att vända de negativa trenderna för livsmiljöer och arter för att begränsa förlusten av biologisk mångfald och stödja återuppbyggande av resilienta ekosystem. Det är även positivt att föreslagna åtgärder och effekter bidrar till att bromsa klimatförändringarna och en långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion inom Sverige och EU.

SBF ställer sig bakom merparten av förslagen, men det finns dock en del att kommentera att vidare belysa från ideell botanisk synvinkel.

· SBF saknar de genetiska aspekterna i förslaget till förordningen och vill trycka på att det vid restaurering av populationer bör tas hänsyn till lokala anpassningar.

· SBF välkomnar de högt satta målen, men anser att målen omräknade i arealer kan vara svåra att uppnå för svensk del inom angiven tid.

· SBF ser även att administrationen av förordningen begränsas så att den inte inskränker på medlemsstaternas möjligheter att erhålla stöd för konkreta restaureringsåtgärder, till exempel genom LIFE-programmet eftersom dessa medel kan vara avgörande för medlemsstaterna om man ska kunna restaurera natur till god status.

· SBF anser att förslaget inte riktigt tar höjd för hur ett gott tillstånd ska upprätthållas och det måste vara tydligt och specificeras för de olika naturtyperna samt om det kan finnas regionala skillnader mellan bedömning av gott tillstånd.

Slutligen trycker SBF på att det är positivt att förslaget omfattar åtgärder i hela landskapet och inte enbart begränsat sig till utpekade Natura 2000-områden och livsmiljöer i habitatdirektivet.

Hela remissvaret kan du läsa här.