Färg, illusion och komposition av Emma Brålander från Ung Svensk Form 2018 (foto: Erika Kindblad)

Ung Svensk Form 2018 i Tokyo

2018 fyller Ung Svensk Form 20 år – något vi firar med att utställningen Ung Svensk Form 2018 får en huvudroll på festivalen DESIGNART TOKYO, i många formgivares drömstad!

I år firar Sverige och Japan att länderna haft diplomatiska relationer i 150 år. Inom ramen för firandet kommer Ung Svensk Form 2018 vara huvudnumret på DESIGNART TOKYO, en designfestival som arrangeras för andra året i rad och där Sverige i år har valts ut som partnerland. Svensk Form, DESIGNART TOKYO och Swedish Design Moves Tokyo presenterar Ung Svensk Form 2018 på World Aoyama building i samarbete med STRING® Japan. World Aoyama building, med sin 7 meter höga glasfasad och 240 kvm spektakulära utställningsyta, kommer att visa de 29 unga formgivarna som valts ut i Ung Svensk Form 2018. Utställningen invigs av Sveriges ambassadör i Japan Magnus Robach.

Ung Svensk Form och Swedish Design Moves Tokyo erbjuder en fantastisk möjlighet för unga svenska formgivare att få möta den japanska publiken och designvärlden, säger Mats Widbom, vd på Svensk Form.

Invigning: 19 oktober kl.19.00
Utställningsperiod: 19-28 oktober 2018
Plats: World Aoyama building 3-5-10, Kita-Aoyama, Minato-ku, Tokyo

Sara Lundkvist ställer ut i Volvo Studio Aoyama
Utöver utställningen Ung Svensk Form 2018 kommer även den tidigare Ung Svensk Form-vinnaren tillika glasformgivaren Sara Lundkvist att ha en utställning i Volvo Studio Aoyama i samarbete med Volvo och STRING® Japan.
Utställningsperiod: 19-28 oktober 2018
Plats: Volvo Studio Aoyama, 3-3-11 Kitaaoyama, Minato-ku, Tokyo

Young Swedish Design Talks på Commune 2nd
I samband med utställningarna på World Aoyama Building och Volvo Studio Aoyama arrangerar Svenska institutet och Malmö stad samtal mellan svenska och japanska designer på det kreativa klustret Commune 2nd. Samtalen ramas in av en installation signerad de båda textilformgivarna Ulrika Elovsson och Reiko Sudo, som även visar en poetisk film på plats. Installationen visas under hela DESIGNART TOKYO, 19-28 oktober. Fullständigt program kommer.

Datum: 20-21 oktober 2018
Plats: Commune 2nd, 3-13 Minami-Aoyama, Minato, Tokyo

Swedish Design Moves Tokyo
Ung Svensk Form 2018, Sara Lundkvists utställning och Young Swedish Design Talks @Commune 2nd arrangeras inom ramen för designprogrammet ”Swedish Design Moves Tokyo”. Ung Svensk Form är huvudutställningen för Sverige som partnerland till DESIGNART TOKYO. Projektet Swedish Design Moves syftar till att främja och positionera Sverige som designdestination. Swedish Design Moves drivs av Visit Sweden på uppdrag av den svenska regeringen i samarbete med Svensk Form, Sveriges Arkitekter, ASFB – Association of Swedish Fashion Brands och TMF – Trä- och Möbelföretagen.
Läs mer om Swedish Design Moves Tokyo här
Läs mer om DESIGNART TOKYO här

Ung Svensk Form 2018 är en samproduktion mellan Föreningen Svensk Form, ArkDes, IKEA och Malmö stad.

Pressbilder:
Klicka här för Pressbilder Ung Svensk Form