Kommunrankningen uppmuntrar Västra Götalandregionen till klimatanpassning

Torsdag den 3 september höll länsstyrelsen i Västra Götaland sin återkommande konferens om klimatanpassning där 150 personer, huvudsakligen från kommun och länsstyrelser, deltog.

Svensk Försäkring höll två pass. Ett handlade om den inverkan klimatförändringarnas effekter har på möjligheten att försäkra och om resultaten från den kommunrankning som Svensk Försäkring tog fram i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet våren 2015. Det andra passet gick djupare ned i försäkringstanken med inriktning på byggmetoder och det delade ansvaret för klimatanpassning.

Det uppskattades stort att försäkringsbranschen var representerad på konferensen och många kom med reflektioner och synpunkter efter presentationerna. Alla var positiva till den nyligen genomförda kommunrankningen och såg fram emot att den ska återupprepas 2016. Vi fann till och med kommuner som fått endast några få poäng i rankningen, men som var mycket positiva. Rankningen har där fungerat som ett påtryckningsmedel för att få politikerna att faktiskt prioritera ett klimatanpassningsarbete framgent.

Flera deltagare undrade om det inte kommer finnas möjlighet att köpa försäkringar för fastigheter i utsatta områden framöver. Vi förklarade att försäkringsbolagen vill kunna erbjuda försäkringar till så många som möjligt men att det för detta behövs samarbete och konkreta anpassningsåtgärder.

Flera deltagare betonade vikten av att öka den enskilde fastighetsägarens ansvar. Det finns å ena sidan en förväntan på försäkringsbranschen att den ska ge ersättning vid skador. Å andra sidan ansåg många att försäkringsbolagen bör ställa krav på fastighetsägaren att verkligen vidta förebyggande åtgärder om denne ska ha rätt till ersättning. Vi hade en hektisk dag där vi missade kaffet vid flera tillfällen på grund av att många ryckte i oss, inte minst Sveriges Radio Göteborg.

Staffan Moberg och Kristina Ström Olsson, som arbetar med klimatfrågor på Svensk Försäkring