Gustav den III:s Antikmuseum, foto: Alexis Daflos

Staten måste sluta lägga sig i kulturens innehåll

Idag skriver Svensk Scenkonsts vd Mikael Brännvall tillsammans med Sveriges Museers generalsekreterare Gunnar Ardelius att den statliga styrningen påverkar konsten negativt. Många avstår att söka bidrag på grund av att de upplever att kriterierna står i konflikt med konstnärlig frihet.

Bilden visar kungliga slottets nordöstra flygel där Gustav III:s Antikmuseum ligger, Sveriges äldsta konstmuseum, tillika Sveriges äldsta offentliga museum som iordningställdes 1794 och rymmer en fantastisk samling antika skulpturer. Ett stenkast därifrån stod Lejonkulan, en byggnad i anslutning till slottet Tre Kronor, som spelar en viktig roll i den svenska teaterhistorien då den brukar räknas som den första teatern i Sverige där den första svenska teatertruppen hade premiär 1686.

Kulturens främsta styrka är att den har en utsträckt horisont. Kulturens utmaningar handlar oftast om kulturens infrastruktur och långsiktiga förutsättningar. Därför är det viktigt att politiken deltar i bygget, med inte alltför hastiga svängningar fram och tillbaka.

Rätten till kultur regleras i regeringsformen och i FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna. Fria kulturverksamheter är dessutom bärare av demokratin. Museerna och scenkonsten står stadigt i sina uppdrag och i sin position som central arena för medborgarna.