Kultur i Almedalen gör plats för årets viktigaste kulturpolitiska samtal

Kultur i Almedalen gör plats för årets viktigaste kulturpolitiska samtal

Kultur ska vara tillgänglig för alla och en fri kultur är en del av ett demokratiskt samhälle. Men hur gör vi det möjligt? Den 3-5 juli samlar Kultur i Almedalen under Almedalsveckan det viktigaste som händer och debatteras inom kulturområdet inför valet.

Årets Kultur i Almedalen har fyllt programmet med de mest aktuella och brännande kulturpolitiska frågorna i Sverige just nu. Under tre dagar skapar vi utrymme för diskussioner och samtal om aktuella rapporter, utredningar, trender och tendenser som har betydelse för kulturlivet.

Bakom plattformen Kultur i Almedalen står Svensk Scenkonst och Sveriges Museer, som genomför dagarna i Visby i samverkan med Gotlands Museum och Länsteatern på Gotland.

– Med Kultur i Almedalen vill Svensk Scenkonst och Sveriges Museer ge utrymme till diskussioner om kulturlivets viktiga frågor. Det är fantastiskt roligt att vi kan presentera ett brett program och att så många olika aktörer medverkar som arrangörer. Vi ser fram emot tre intensiva dagar om konst, kultur och kulturpolitik, säger Mikael Brännvall, VD för Svensk Scenkonst.

På scen kommer såväl kulturpolitiska talespersoner från flera riksdagspartier att tala, som företrädare för myndigheter, organisationer, privata aktörer och ideella krafter. Sammanlagt deltar närmare 50 organisationer i 25 olika programpunkter med omkring 150 medverkande personer.

– Pandemins påverkan och hur kulturen blivit måltavla under kriget i Ukraina har gjort våra frågor extra angelägna under detta valår, det ger Kultur i Almedalen en styrkeposition, säger Maria B Olofsson, tf generalsekreterare för Sveriges Museer.

Livesändningar och direktrapporter
Liksom 2021 direktsänds alla programpunkter via Kultur i Almedalens Youtube-kanal samt på Almedalsveckan Play. Uppdateringar och nyheter om Kultur i Almedalen sker på Twitter via #kultalm22 och #kulturialmedalen samt på Instagram och Facebook.

Se samtliga programpunkter på Kultur i Almedalens webbplats

I årets breda program diskuteras bland annat följande frågor:

• Kulturens autonomi. Vad kännetecknar en fri kultur?
  • Kulturen stärker demokratin. Men hur?
  • Kulturen som en drivkraft för regioner - att skapa långsiktiga värden och locka nya invånare.
  • Vikten av allas tillgång till kultur. Men mer kultur i skolan, hur får vi det?
  • Hur ska den offentliga kulturen finansieras i framtiden? Kan alternativ finansiering vara ett komplement?
  • Tryggad kompetensförsörjning. Hur kan vägen till utbildning förenklas och hur kan utbildningsväsendet bli mer flexibelt? Vad betyder det att ha en stark kulturskola i hela Sverige?

En unik arena för samtal om konst, kultur och kulturpolitik
Almedalen är en demokratisk manifestation som vi ska värna om. Almedalen är också en arena för diskussioner och samtal om konst, kultur och kulturpolitik. Genom att samla kulturfrågor under plattformen Kultur i Almedalen skapas en arena för att lyfta fram kulturens betydelse som drivande kraft i samhällsutvecklingen. Genom Kultur i Almedalen får besökare i Almedalen mer kunskap om kulturfrågor och kulturens förutsättningar i Sverige.

Medverkande aktörer under Kultur i Almedalen 2022
a/nordi/c, Artists at Risk, creARTive Sweden, Erda Konsult, Fackförbundet DIK, Fackförbundet Scen & Film, Folkets Hus och Parker, Gotlands Museum, Hanaholmen – kulturcentrum för Sverige och Finland, Högskolan Dalarna, ICORN (International Cities of Refuge Network), Ideell Kulturallians, Journalistförbundet, KLYS (Konstnärliga och litterära yrkesutövares samarbetsnämnd), Konstnärernas Riksorganisation (KRO), Konstnärsnämnden, Kulturkvarteret, Kulturskolerådet, Kungl. Musikaliska Akademien, Kungliga biblioteket, Kungliga Musikhögskolan, Länsmuseernas samarbetsråd, Länsstyrelsen i Hallands län, Länsteatern på Gotland, Länsteatrarna i Sverige, Musikförläggarna, Myndigheten för kulturanalys, Nationellt centrum för musiktalanger, Nordisk Kulturfond, Nämnden för hemslöjdsfrågor, Region Jönköpings län, Riksantikvarieämbetet, Riksarkivet, Riksteatern, Share Music & Performing Arts, Statens konstråd, Statens kulturråd, Statens medieråd, Svensk Scenkonst, Svenska Filminstitutet, Svenska Institutet, Sveriges Museer, Sveriges Radio, SWAN (Swedish Artist Residency Network), Västra Götalandsregionen och Örebro kommun.