Många kvinnor vill bli chef i musiklivet

Drygt 70 kvinnor har sökt Svensk Scenkonsts ledarskapsprogram Spela jämnt som vänder sig till kvinnor i musiklivet. Målet är att öka antalet kvinnor som är verksamhetschefer i musiklivet.

Svensk Scenkonst har tagit fram ett ettårigt ledarskapsprogram för kvinnor i musiklivet med finansiellt stöd från Statens musikverk. Uppdraget att vara scenkonstchef, det personliga ledarskapet, verksamhetsplanering, omvärld och kulturpolitik är några delar av innehållet i utbildningen.

Bland de sökande finns många kvalificerade kvinnor. Det stora antalet sökanden visar att det finns en önskan bland kvinnor i musiklivet att vara chef och leda en organisation. Nu ska en extern referensgrupp göra ett urval på nio kvinnor som får gå programmet under nästa år.

– Vi hoppas att genomslaget blir lika stort som för några år sedan då vi genomförde en ledarskapsutbildning inom teaterområdet. 8 av 12 som gick programmet då är idag högsta chefer vid någon av Svensk Scenkonsts medlemsföretag och har haft stort inflytande över att jämställdheten ökat på chefsnivå, säger Ulrika Holmgaard, VD för Svensk Scenkonst.

Utbildningen vänder sig till kvinnor med bakgrund i musikvärlden. Det påbörjas i februari 2013 och pågår under hela 2013. Nio kvinnor kommer att kunna antas till programmet. Ansökningsprocessen kommer att pågå till slutet av november. Utbildningen ges i samarbete med Högskolan för scen och musik.

Helena Faxgård, kommunikationschef tel 08-440 83 73
helena.faxgard@svenskscenkonst.se