Svenskt Sigill partner i forskningsprojekt för fler nyttiga insekter

I sommar drar arbetet igång med att skapa nyttodjurparker i äppelodlingar certifierade enligt Svenskt Sigill på Kiviks Musteri på Österlen. Syftet är att forskare skall undersöka vilka åtgärder i svenska förhållanden som ger bäst effekt för att öka antalet nyttiga insekter.

Forskare från bland annat Sveriges Lantbruksuniversitet och Lunds Universitet har byggt upp något som kallas för en ”nyttodjurpark” där de testar olika sätt att öka antalet insekter i en odling.

I en naturlig odling finns det insekter och djur som fungerar som nyttodjur för äppelträden. Det kan vara insekter som pollinerar blommorna och ser till att det blir frukt. Eller skalbaggar som äter upp bladlöss och mycket annat. Men hur ska en modern odlare göra för att se till att dessa nyttodjur trivs i odlingen? Jo det håller forskare just nu på att ta reda på mer om. Forskarna har byggt upp sandhögar, halmbalar, dammar och blomodlingar som nu kommer att testas på olika sätt i odlingen.

• Redan idag ingår åtgärder för att öka antalet insekter runt Svenskt Sigill-odlingar i våra regler. Förhoppningsvis kan den här forskningen lära oss vilka som är bäst och hur vi kan utveckla en ännu mer hållbar odling i framtiden, säger Helena Allard, hållbarhetschef på Sigill kvalitetssystem och Svenskt Sigill.

Styrgrupp med forskare och företag

Kiviks Musteri är initiativtagare till att skapa dessa unika nyttodjurparker, med Fritidsodlarnas Riksorganisation, olika enheter inom Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) och Lunds universitet som partners. Utöver Jan Jensen (odlingschef på Kiviks Musteri) ingår Lotta Fabricius Kristiansen (forskningsassistent vid RådNu,på SLU Alnarp), Maj Rundlöf (doktor i zooekologi vid Biologiska institutionen på Lunds universitet), Ulf Nilsson (doktor i växtskyddsbiologi och trädgårdsrådgivare på Fritidsodlingens Riksorganisation), Teun Dekker (forskare inom Växtskyddsbiologi och Kemisk Ekologi på SLU Alnarp) och Joachim de Miranda (forskare på bihälsa vid SLU) i styrgruppen.

Nyttodjurparken öppen för allmänheten

Den första nyttodjurparken skapas i sommar i de Svenskt Sigill certifierade äppelodlingarna på Kiviks musteri på Österlen i Skåne. Den kommer efterhand att vara öppen för både yrkesodlare, fritidsodlare och allmänheten. Där kan du få lära dig mer om olika nyttodjur och deras bostadsbehov, matpreferenser och favoritsysselsättning. Nyttodjurparken kan du följa genom promenadslingor med förklarande skyltar och QR-koder.

För mer information om projektet:

Helena Allard, hållbarhetschef Sigill Kvalitetssystem och Svenskt Sigill, 010-184 42 89

Mikael Lagerwall, Kiviks Musteri, 0708-47 21 00

• biologisk mångfald