Anders Pripp (SD) gruppledare i tekniska nämnden

Inget garage under Davidshallstorg

SD-kritik mot beslutet: "Det handlar inte om lönsamhet utan om att bilarna ska bort"

Tekniska nämnden har beslutat att de 84 p-platserna på Davidshallstorg ska vara borta inom tre år. Något underjordiskt garage blir det inte tal om. SD reserverade sig mot beslutet.

– Styret klargjorde att det inte handlar om huruvida ett underjordiskt garage är lönsamt eller ej, utan det handlar om att bilarna ska bort, säger Anders Pripp, gruppledare för SD i tekniska nämnden.

Förutsättningarna för ett garage under Davidshallstorg har utretts tidigare. Då handlade det om ett garage i tre plan med sammanlagt 337 p-platser. Detta avfärdades dock av styret som olönsamt.

– Utredningen har inte tittat på fler alternativ för ett underjordiskt garage, utan man tog endast fram det sämsta alternativet. Man skrotade helt enkelt planerna utan att först ha vänt på alla stenar, säger Anders Pripp.

Dessutom, menar han, borde utredningen som gjorts även räknat mer på fördelningen mellan de dyrare besöksparkeringarna och boendeparkeringarna.

SD föreslog under nämndsmötet att lönsamheten för ett underjordiskt garage i två plan med 220 p-platser ska utredas innan beslut fattas. Men nu är det för sent och Anders Pripp beklagar inställningen hos S, MP, V och L.

– De var helt öppna med att detta i slutänden inte handlar om huruvida ett underjordiskt garage är lönsamt eller ej. Det handlar om att det ej ska tillföras fler p-platser i Malmö. Vi i SD reserverade oss mot beslutet, vilket vi menar kommer att försvåra för besöksnäring, barnfamiljer och företagande.

Anders Pripp nås på 073 – 368 91 60