Magnus Olsson, oppositionsråd SD Malmö.

SD Malmö kritiserar internutredning om stadsbyggnadsdirektören: "Intetsägande"

Kommunstyrelsen har beslutat att lägga utredningen om jävmisstanke mot Malmös stadsbyggnadsdirektör till handlingarna. Ärendet är med andra ord avslutat, utan att åtgärder vidtas. Oppositionsråd Magnus Olsson (SD) beskriver den interna utredningen som ”intetsägande”.
– Vi står fast vid vårt förslag om en extern utredning, säger han.

Förra hösten rapporterade Sydsvenskan att Malmös stadsbyggnadsdirektör parallellt med detta uppdrag varit ordförande i en basketklubb i stan. Basketklubben tecknade då stora sponsoravtal med tre byggbolag som vid denna tid gynnades av beslut fattade i stadsbyggnadsnämnden.

Detta fick stadskontoret att påbörja en granskning av eventuellt jäv, men SD Malmö menade då i ett nämndinitiativ i kommunstyrelsen att även en extern utredare skulle anlitas parallellt.

SD:s nämndinitiativ avslogs kort senare, och när nu resultatet av stadskontorets utredning presenterats så blev utgången precis så som Sverigedemokraterna befarade.

– Jag kan väl bäst beskriva utredningen som intetsägande och ofullständig. Där står bland annat att delikatessjäv inte kan uteslutas och att stadskontoret inte utrett personliga kopplingar mellan stadsbyggnadsdirektören och representanterna för de byggbolag som nämns i Sydsvenskan, säger Magnus Olsson.

Sverigedemokraterna la därför ett tilläggsyrkande i dagens sammanträde i kommunstyrelsen, där de upprepar sitt tidigare förslag om en extern utredning.

– Det här handlar inte om att vi fokuserar på stadsbyggnadsdirektören som person, utan om att vi vill genomlysa vad det egentligen är för strukturer och kultur som råder bland de styrande inom förvaltningarna. Det finns ju fler exempel på anmärkningsvärt agerande än detta, säger Magnus Olsson.

Magnus Olsson avslutar:

– I slutänden är detta en fråga om trovärdighet, om vilka signaler Malmö stad sänder till allmänhet och inte minst byggbolag.

Sverigedemokraterna Malmö har idag 15 procent av rösterna i Malmö och 10 platser i kommunfullmäktige. Kommunalråd Magnus Olsson är gruppledare för kommunfullmäktigegruppen. Vi bedriver en socialkonservativ och Sverigevänlig politik i Malmö stad.

Magnus Olsson

Oppositionsråd Sverigedemokraterna Malmö +46 709 13 07 99