Anders Olin (SD), ledamot i kommunstyrelsen och gruppledare för Sverigedemokraterna i stadsbyggnadsnämnden.

SD vill ha extern jävgranskning av stadsbyggnadsdirektören

Stadskontoret ska utreda jävmisstanke mot Malmös stadsbyggnadsdirektör. Anledningen är dennes agerande gentemot byggbolag som sponsrar basketklubben som stadsbyggnadsdirektören fram till nyligen var ordförande för.
Sverigedemokraterna vill försäkra sig om att resultatet av granskningen presenteras för politikerna i kommunstyrelsen, samt att även en extern utredare anlitas parallellt.

I en granskning av tidningen Sydsvenskan med rubriken ”Hjälpte sponsorbolaget att slopa Casbah-skrapan” (231024) framgår det att stadsbyggnadsdirektören kan ha suttit på dubbla stolar under de år som han även var ordförande i en basketklubb i Malmö.

Innan stadsbyggnadsdirektören tillträdde som ordförande i basketklubben var klubbens ekonomi usel. Men från det att stadsbyggnadsdirektören tog över som ordförande fick klubben plötsligt stora bygg- och fastighetsbolag som sponsorer – vilket klubben inte haft tidigare – och började gå med vinst.

Tidningens granskning visar att samma bygg- och fastighetsbolag som började sponsra basketklubben fått positiva besked från Malmö stad när det gäller byggprojekt för hundratals bostäder.

– Artikeln skapar många frågetecken och det är helt naturligt att andra aktörer inom bygg- och fastighetsbranschen kan tappa förtroende och känna misstro gentemot stadsbyggnadsdirektören och Malmö stad, säger Anders Olin (SD), ledamot i kommunstyrelsen och gruppledare i stadsbyggnadsnämnden.

Anders Olin välkomnar stadskontorets utredning, men påpekar att en intern utredning tyvärr kan skapa misstanke om att information hemlighålls och inte presenteras för politikerna. Därför vill Sverigedemokraterna att kommunstyrelsen beslutar att stadskontoret redovisar sin granskning för kommunstyrelsen, samt att även en extern granskare anlitas parallellt (se bifogat nämndinitiativ).

– Det är givetvis av största vikt att det blir en seriös granskning. Visar den att det inte föreligger några oegentligheter har stadsbyggnadsdirektören rätt till upprättelse, och har han begått fel bör han avgå, säger Anders Olin.