Nima Gholam Ali Pour (SD), ledamot i Malmö stads kommunfullmäktige

SD vill motverka skolk i Malmö

Nima Gholam Ali Pour (SD), ledamot i kommunfullmäktige, har lämnat in en motion där han efterfrågar att Malmö stad mer aktivt arbetar med att främja skolnärvaro och motverka skolfrånvaro.

Det som föreslås i motionen är:

• Nämnder ska upprätta gemensamma mål om skolnärvaro.
  • Grundskolenämnden ska upprätta en årlig rapport om skolfrånvaro
    som beskriver nuläget och utvärderar åtgärder.
  • Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden ska upprätta en årlig
    rapport om studieavbrott och skolfrånvaro som beskriver nuläget och utvärderar
    åtgärder.
  • Kommunstyrelsen ska utarbeta en kommunal strategi för skolnärvaro
    som involverar polisen, barn- och ungdomspsykiatrin, fritidsförvaltningen, socialtjänsten och andra relevanta aktörer, samt kontinuerligt utvärdera denna strategi.
  • Kommunstyrelsen ska utse en kommunal samordnare för arbetet med skolnärvaro i Malmö stad, som samordnar samverkan mellan olika förvaltningar och verksamheter omkring skolnärvaro.

I sin motion pekar Nima Gholam Ali Pour på att skolnärvaro saknas i grundskolenämndens nämndsmål samt att skolfrånvaron knappt nämns i grundskolenämndens kvalitetsrapport.

Skolan är den enskilt viktigaste skyddsfaktorn när det gäller risken att drabbas av psykisk ohälsa och olika former av sociala problem som till exempel kriminalitet och missbruk.

Nima Gholam Ali Pour (SD) kommenterar:

Skolan är fortfarande den enda möjlighet som barn i områden som Rosengård och Lindängen har för att göra en klassresa och uppfylla sina drömmar. Här har vi ett verktyg som bekämpar segregation, kriminalitet och arbetslöshet. Låt oss använda det verktyget bättre. Låt oss försöka sänka skolfrånvaron till noll så barnen i Malmö får en ljus framtid.