Magnus Olsson (SD), oppositionsråd i Malmö stad.

SD vill veta: Hur påverkas Malmö av nedskärningar hos tillverkaren av MEX-bussar?

Sverigedemokraternas kritik mot Malmö stads satsning på Malmöexpressen, MEX, får nu ytterligare tyngd när tillverkaren av dessa så kallade superbussar, Van Hool, fått ekonomiska problem vilka påverkar leveranserna av dessa bussar. SD Malmö vill därför höra vad ansvarigt kommunalråd har att säga om hur detta påverkar Malmö stad.

I det fall Van Hool slutar tillverka bussarna som ska trafikera MEX-linjerna uppkommer naturligtvis frågor kring vilka konsekvenserna av detta blir för Malmö stad och Malmöborna.

– Vi befarar att Malmö stads dyra och omfattande satsning på MEX-bussar, med eventuella förseningar och problem, riskerar att påverka Malmö negativt, säger oppositionsråd Magnus Olsson (SD).

Med anledning av Van Hools ekonomiska problem och konsekvenserna av dessa ställer därför Magnus Olsson frågan till ansvarigt kommunalråd, Andréas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden:

”På vilket sätt kommer det att påverka Malmö stad om Van Hool lägger ned busstillverkningen av MEX-modellen?”

Frågan kommer att ställas i kommunfullmäktige 27 mars.