SD vill införa bidrag för arbetsskor inom hälso - och sjukvården

SD vill införa bidrag för arbetsskor inom hälso - och sjukvården

Sverigedemokraterna i Region Skåne föreslår i en motion att ett bidrag ska implementeras för arbetsskor till anställda inom regionens hälso - och sjukvård.

Paul Svensson, gruppledare i personalnämnden, kommenterar:

- Medarbetarna är regionens viktigaste resurs. Regionen arbetar kontinuerligt med att utveckla arbetet för en god och hälsofrämjande arbetsmiljö. Ett område som ofta glöms bort är vikten av att ha adekvata och ändamålsenliga arbetsskor.

Jacqueline Maly, ledamot i Hälso - och sjukvårdsnämnden, kommenterar vidare:

- Genom att erbjuda ett skobidrag en gång per år till samtliga anställda inom regionens hälso- och sjukvård kan vi på ett effektivt sätt främja hälsan och förebygga förekomsten av arbetsskador och förslitningsskador. Långsiktigt kommer det att minska både frekvensen av arbetsskador och sjukfrånvaro till följd av dessa.

Motionen i sin helhet kan läsas i bilaga.

För ytterligare information och kommentarer

Paul Svensson, gruppledare i personalnämnden

paul.svensson@sd.se