Oppositionen fällde regeringen i tre försvarsfrågor

När riksdagen beslutade angående försvarsutskottets betänkande FuÖ1 står det klart att regeringen förlorade i tre fall. Det handlade om krav på bättre redovisning av försvarsutgifter (objektsramar), Försvarsmaktens logistikverksamhet samt om stöd till frivilligförsvaret. Det var dock endast i fallet med objektsramarna som regeringspartierna begärde votering. I det fallet handlade det bl a om en motion från Sverigedemokraterna som riksdagen delvis
beslutade att anta.

Sverigedemokraternas försvarspolitiske talesperson, Mikael Jansson, kommenterar:

– Det är glädjande att riksdagen idag tog beslut om bättre redovisning av försvarsutgifterna. För vissa kom säkert detta beslut som en överraskning eftersom vi hade en egen reservation. Att vi och de andra oppositionspartierna inte hade en gemensam reservation berodde dock främst på
socialdemokratisk beröringsångest. I det stora hela hade vi ungefär samma förslag i detta fall varför det var självklart för oss att också rösta på de andra oppositionspartiernas reservation i slutvoteringen.

Martin Kinnunen
Telefon: 0708 – 18 09 43