Dalarna har landets lägsta skolledarlöner

Dalarna har landets lägsta skolledarlöner

Dalarna fortsätter ligga i botten i skolledarlöneligan i Sverige. I genomsnitt tjänade en skolledare i länet 52 000 kronor i månaden under 2022, vilket är nio procent lägre än rikssnittet. Det visar ny statistik från Sveriges Skolledare.

– Skolledarna har ett viktigt ansvar för elevernas lärande och utveckling. En lön som motsvarar uppdragets komplexitet är en förutsättning för att skolorna både ska kunna rekrytera nya skolledare och behålla de kompetenta skolledare som finns, säger Sveriges Skolledare i Borlänges ordförande, Stefan Fredriksson.

Dalarna har landets lägsta rektorslöner och har legat i botten lönemässigt flera år i rad. I genomsnitt tjänar en skolledare i länet 52 000 kronor i månaden. Det går att jämföra med landets genomsnitt som är 57 600 kronor. De högsta skolledarlönerna återfinns i Stockholm där en skolledare i genomsnitt tjänar 10 000 mer än en kollega i Dalarna, närmare bestämt 62 800 kronor i månaden. Det visar ny statistik från Sveriges Skolledare.

Sverige har den högsta omsättningen av skolledare i hela OECD och lönen och arbetsmiljön är två orsaker till att många skolledare byter jobb i förtid.

– Vi skolledare har ett oumbärligt uppdrag i skola och förskola, och därför måste lönen bli mer konkurrenskraftig, arbetstiden minska och ledartätheten öka. Det måste löna sig för någon att ta på sig ett skolledaruppdrag, därför är vårt krav att skolledares löner som regel ska vara minst 25 procent mer än den högst lönesatta läraren. Det är nog nu, säger Stefan Fredriksson.

Sveriges Skolledares statistik visar också att fler än fyra av fem skolledare arbetar övertid varje vecka och att en tredjedel av skolledarna har arbetsgivaransvar för mellan 31–50 medarbetare. Ju fler medarbetare en skolledare har, desto mer övertid arbetar hen.

Om undersökningen:

Löneenkäten är en årligen återkommande enkätundersökning i samarbete med Saco. Årets enkät genomfördes mellan den 25 oktober och 1 december 2022. Enkäten baseras på svar från 5 090 medlemmar och 3 532 svarade på enkäten vilket ger en svarsfrekvens på 69,4 procent. I undersökningen efterfrågas aktuell lön i oktober innevarande år, i detta fall oktoberlönen 2022.

För mer information om undersökningen, kontakta Monika Elowson monika.elowson@sverigesskolledare.se, 0709-67 62 06

För kommentarer, kontakta:

Stefan Fredriksson stefan.fredriksson@borlange.se, 0243-662 12