Västernorrland är bäst i landet på löneutveckling för skolledare

Västernorrland är bäst i landet på löneutveckling för skolledare

Västernorrland har den bästa löneutvecklingen för skolledare i hela landet. Förra året ökade skolledarlönerna med 5,4 procent. Det går att jämföra med rikssnittet på 3,6 procent. Det visar ny statistik från Sveriges Skolledare.

– I Sundsvall har vi under flera år varit med i hela löneöversynsprocessen och påpekat vad kommunen måste göra för att rekrytera och behålla skickliga skolledare. Att Sundsvall ligger högt i förhållande till riket beror till stor del på att det under flera år har satsats på rektorer i förskolans löner. Det tycker vi är bra, men det får inte ske på bekostnad av rektorer inom andra skolformers löneutveckling, säger Sveriges Skolledare i Sundsvalls ena ordförande Petra Carlsvärd.

Västnorrland har landets högsta löneutveckling för skolledare. Under 2022 ökade skolledarnas löner i Västernorrland med 5,4 procent. Rikssnittet för skolledare låg på 3,6 procent. Den lägsta löneutvecklingen under 2022 stod Jämtland för med 2,1 procent. Det visar ny statistik från Sveriges Skolledare.

– Vi är glada men inte nöjda. Skolledare har ett viktigt ansvar för elevernas lärande och utveckling och fler arbetsgivare måste satsa på skolledares löner för att lönen ska matcha det komplexa uppdraget skolledare har, säger Sveriges Skolledare i Sundsvalls andra ordförande Lena Brännholm.

Sveriges Skolledares statistik visar att fler än fyra av fem skolledare arbetar övertid varje vecka och att en tredjedel av skolledarna har arbetsgivaransvar för mellan 31–50 medarbetare. Ju fler medarbetare en skolledare har, desto mer övertid arbetar hen. Sverige har den högsta omsättningen av skolledare i hela OECD och lönen och arbetsmiljön är två orsaker till att många byter jobb i förtid.

Om undersökningen:

Löneenkäten är en årligen återkommande enkätundersökning i samarbete med Saco. Årets enkät genomfördes mellan den 25 oktober och 1 december 2022. Enkäten baseras på svar från 5 090 medlemmar och 3 532 svarade på enkäten vilket ger en svarsfrekvens på 69,4 procent. I undersökningen efterfrågas aktuell lön i oktober innevarande år, i detta fall oktoberlönen 2022.

För mer information om undersökningen, kontakta

För kommentarer, kontakta