Så leds det nya skolledarfacket

Så leds det nya skolledarfacket

Den 1 januari 2023 bildar Sveriges Skolledarförbund och Lärarförbundet Skolledare det nya starka förbundet Sveriges Skolledare. Nu är det klart hur ordförandeskapet för Sveriges Skolledare kommer att se ut.

Den 1 januari 2023 bildas det nya fackförbundet Sveriges Skolledare. Förbundet kommer att bestå av ca 17 000 medlemmar och blir det största chefsförbundet i Saco. Alla som har en ledande befattning och är verksamma inom utbildningsområdet är välkomna i det nya förbundet.

Nu är det klart hur ledarskapet i Sveriges Skolledare ska se ut. För att tillvarata kunskapen och erfarenheten från de båda tidigare förbunden Sveriges Skolledarförbund och Lärarförbundet Skolledare kommer det nya förbundet att tillämpa ett gemensamt ledarskap bestående av Ann-Charlotte Gavelin Rydman, tidigare ordförande för Lärarförbundet Skolledare och Matz Nilsson, tidigare ordförande för Sveriges Skolledarförbund.

- En långsiktigt hållbar skolpolitik kräver samsyn och samarbete. Vi skolledare har insett det sedan länge och enas från och med den första januari i det nya starka förbundet Sveriges Skolledare. Jag och Ann-Charlotte ser det som en styrka att vi nu går in i detta gemensamt, som en prestigelös och modern ledarduo för Sveriges Skolledare, säger Matz Nilsson.

Sveriges Skolledare kommer att driva fackliga frågor och professionsfrågor med medlemmen i fokus.

- Idag gör den höga omsättningstakten bland skolledare, som är den högsta i hela OECD, att andra politiska åtgärder i skolan faller platt. För att fler skolledare ska stanna på sina uppdrag måste de få makt och inflytande över resurserna till verksamheten och mandat att vara pedagogiska ledare. Sveriges Skolledare kommer att ställa höga krav på att politikerna lägger sin energi på detta, för hela skolans skull, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Matz Nilssons förordnade gäller formellt fram till den 30 juni 2024 då Sveriges Skolledarförbund har sin sista kongress. Den första ordinarie kongressen för Sveriges Skolledare blir i maj 2024. Tills dess gäller övergångsregler som antagits av båda förbunden.