Skolans krisberedskap brister, visar ny undersökning

Skolans krisberedskap brister, visar ny undersökning

Fler än två av fem skolledare rapporterar att deras arbetsgivare saknar eller har en bristande plan för säkerhet och krisberedskap. Hälften rapporterar att de saknar tillräckligt stöd från sin arbetsgivare i dessa frågor. Det visar färska siffror från Sveriges Skolledare.

- Skolledare har rätt till en trygg och säker miljö, även vid extraordinära händelser. Erfarenheterna från pandemin visar att det finns ett behov av riktlinjer för skolans verksamhet under fredstida kriser, och dagens omvärldsläge kräver en plan för hur skolorna ska agera vid höjd beredskap och i förlängningen krig, säger Matz Nilsson, Sveriges Skolledares ena förbundsordförande.

44 procent av rektorerna och de biträdande rektorerna svarar att deras arbetsgivare saknar eller har bristande planer för säkerhet och krisberedskap. Endast hälften (50 procent) svarar att de har stöd från kommunerna och de fristående skolorna gällande säkerhet och krisberedskap, och färre än var fjärde (23 procent) svarar att de som chef inte omfattas av det systematiska säkerhetsarbetet. Allt enligt ny statistik från Sveriges Skolledare som i en enkätundersökning frågat drygt 4 500 skolledare om skolans krisberedskap.

- Ska vi uppnå en effektiv hantering av säkerhets- och krisberedskapsåtgärder måste alla arbetsgivare med på tåget. Skolledare ska inte lämnas ensamma att hantera detta, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Sveriges Skolledares ena förbundsordförande.

Skolan och förskolan är samhällsviktiga verksamheter och del av det civila försvaret. Därför är det angeläget att verksamheterna upprätthålls i krissituationer. På så sätt kan skolan och förskolan bidra till att stärka samhällets förmåga att förebygga och hantera svåra påfrestningar på samhället.

Undersökningen i korthet:

• Två av fem rektorer och biträdande rektorer (44 procent) rapporterar att deras arbetsgivare saknar eller har en bristande plan för säkerhet och krisberedskap.
  • Häften av rektorerna (50 procent) och de biträdande rektorerna saknar tillräckligt stöd från sin arbetsgivare i frågor som rör säkerhet och krisberedskap.
  • I vinstutdelande verksamheter svarar 17 procent att det saknas stöd över huvud taget från arbetsgivaren. I kommunal sektor och ideell sektor är motsvarande andel som helt saknar stöd 7 procent.
  • Nära var fjärde rektor och biträdande rektor (23 procent) svarar att de inte omfattas av arbetsgivarens systematiska säkerhetsarbete.

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes mellan 24 april och 15 maj 2023. Enkäten skickades till 11 851 skolledare och 4 508 svarade, vilket ger en svarsfrekvens på 38 procent.

Rapporten kommer att presenteras på Sveriges Skolledares seminarium i Almedalen på onsdag den 28 juni. Läs mer om seminariet här: https://almedalsveckan.info/program/66917