Larma 112 med SMS gäller än

Försökstjänsten larma 112 via SMS är ett utvecklingsprojekt mellan SOS Alarm och Post- och Telestyrelsen där döva, tal- och hörselskadade ska kunna kontakta SOS Alarm via SMS.
Vid en nödsituation kan den som nyttjar tjänsten sända ett sms till nummer 112 med så mycket information om händelsen som möjligt. Det första meddelandet bör berätta kort vad som har inträffat och om möjligt var hjälpen behövs. SOS-operatören kommer sedan att via sms ställa kompletterande frågor för att få tillräcklig information för att kunna sända rätt hjälp till rätt plats.
Hur fungerar SMS 112?
Tjänsten kräver att de som är behöriga registrerar sig via SOS Alarms hemsida.
Tjänsten är endast öppen för hörsel- och talskadade. Efter att du har registrerat dig via hemsidan kommer inom några dagar ett sms med ett meddelande att tjänsten är klar att använda.
För att anmäla ditt deltagande, klicka på länken ”Anmäl dig till försöksprojektet”.
Anmäl dig till försöksprojektet
Projektet är ett tvåårigt försök som finansieras av Post- och telestyrelsen och drivs av SOS Alarm. PTS och SOS Alarm har tillsammans förberett SMS 112 och för närvarande utvärderas funktionen.
Under projektet kommer alla som har intresse av SMS 112 att kunna utvärdera nyttan med SMS 112. En referensgrupp bestående av intressenter från brukarorganisationer deltar i projektet.
Bakgrunden till projektet är att tal- och hörselskadade har svårt att komma i kontakt med nödnumret när de befinner sig utanför bostaden. I bostaden har de i regel texttelefon vilket SOS Alarm också har. Nu ökas tryggheten genom möjligheterna att också utanför bostaden snabbt påkalla hjälp i en nödsituation.
Frågor
Frågor om registreringen ställs till Eniros kundservice 020-36 46 56 eller kund@eniro118118.se