Äntligen får Sverige ett dövmuseum

Pressmeddelande på svenskt teckenspråk

Sveriges Dövas Riksförbund, SDR, har beviljats 10,7 miljoner kronor från Arvsfonden för projektet Dövas Kulturarvscentrum. Under flera år har SDR tillsammans med andra aktörer arbetat för dövas rätt till kunskap om vår historia och kultur. Tillgång till sin historia och sitt kulturarv är en fråga om demokrati och mänskliga rättigheter. Dövas historia är också en del av Sveriges och världens historia. Vår tidigare kartläggning Dövas historia – en saknad länk i Sveriges kulturarv som genomfördes under 2020 och 2021 påvisade tydligt att allmänhetens tillgång till dövas historia och kulturarv är kraftigt begränsat och otillgängligt.

Projektet är efterlängtat eftersom vi äntligen kan ta ett samhällsansvar för att samordna, rädda och beskydda dövas kulturarv, säger SDR:s förbundsordförande Åsa Henningsson.

Projektet är på tre år och syftar till att etablera ett kulturarvscentrum på Västanviks folkhögskola i Leksand. SDR kommer att tillsammans med Västanviks folkhögskola och föreningen Pär Aron Borgs vänner driva projektet i samarbete med ett flertal museer och arkiv i Sverige.

Dövas Kulturarvscentrum kommer att ha som fokus att bygga upp ett fysiskt museum och utveckla ett digitalt museum. Vidare så kommer projektet att förvalta dövhistoriska föremål. Dessa föremål, data och dokumentation är idag utspridda över hela landet i bland annat föreningar, skolor och privata hem. Utan föremål finns inte historier och utan historier finns inte livsberättelser. Projektet kommer också att arbeta inom den kulturpolitiska arenan för att belysa och cementera dövas historia som en del av Sveriges kulturarv.

– Projektet Dövas Kulturarvscentrum är ett bra exempel hur man kan inkludera och förbättra förutsättningarna för döva, hörselskadade och dövblinda. Runt om i Sverige finns det många goda idéer för att utveckla metoder och verksamheter tillsammans med målgrupperna. Tillsammans med Arvsfonden kan nya idéer växa för ett samhälle där alla kan delta på lika villkor, säger Hanne Konradsen, enhetschef Arvsfonden.

Mer information om projektet och dess start kommer inom kort på förbundets webbplats, www.sdr.org