Arbetsdomstolens beslut – en stor besvikelse

Idag meddelade Arbetsdomstolen (AD) domen i fallet där den döve Laith Fathulla, med uppbackning av fackförbundet Unionen, stämde Tolkcentralen och Region Stockholm.

Fallet handlar om arbetsgivaren under rekryteringsprocessen har diskriminerat Laith Fathulla, när han sökte jobb som receptionist och inte blev kallad till intervju. Enligt Unionen har arbetsgivaren redan i annonsutformningen uteslutit en grupp ansökanden då ett av kraven var att kunna behärska taltelefoni. Men de har inte heller bedömt vilka åtgärder, till exempel tekniska hjälpmedel, som skulle kunna vara lämpliga för Laith.

Vi på Sveriges Dövas Riksförbund, SDR, har många gånger tagit del av och ifrågasatt formuleringar i annonser och olika rekryteringsprocesser där många döva nästintill systematiskt utesluts från tjänster trots att de har rätt kompetens och är lämpliga kandidater. Det är också särskilt uppseendeväckande att det är Region Stockholm och Tolkcentralen - en skattefinansierad verksamhet med döva och teckenspråkiga som målgrupp - som blivit stämda.

- Det är en stor besvikelse för alla döva, säger Åsa Henningsson, förbundsordförande i Sveriges Dövas Riksförbund. Det bekräftar våra farhågor att det finns ett hål i det svenska diskrimineringsskyddet. Det kan inte vara värdigt ett Sverige år 2020 att arbetsgivare tillåts att sortera bort döva på detta sätt under rekryteringsprocesser. SDR arbetar för ett jämlikt samhälle där vi alla har ett ansvar att utgå från människors potential och att det finns lösningar. Detta ansvar har Region Stockholm uppenbart inte tagit.

Kontaktpersoner:

Åsa Henningsson, förbundsordförande SDR