Döva kritiska mot AFs annonskampanj

Döva kritiska mot AFs annonskampanj

SDR har reagerat kraftigt på en annons i Arbetsförmedlingens kampanj SE KRAFTEN. I helsidesannonser möter vi en döv tjej som jobbar i köket på IKEA och ”eftersom det tar lite längre tid att lära sig vissa arbetsuppgifter är hon anställd med lönebidrag”.

- Den formuleringen är både nedsättande och kränkande mot döva, och dessutom helt fel. Döva har lika bra uppfattnings- och inlärningsförmåga som andra. Om det tar längre tid för ett budskap att nå fram, så beror det på att den som ska informera inte vet hur kommunikation med döva fungerar, säger SDRs ordförande Ragnar Veer. Med svenskt teckenspråk som alla kan lära sig, eller teckenspråkstolk finns inga hinder för kommunikation.

Därtill kommer rubriken ”En del säger hörselskadad. Vi säger talang”!

Att kalla en döv för hörselskadad är ungefär lika illa som att använda en grekisk man som fotomodell på turkisk yoghurt. Spelar väl ingen roll tänker de flesta, men greken upplevde det som ytterst kränkande.  Det är en fråga om kultur, identitet och språk, för en grekisk man såväl som för en döv, teckenspråkig tjej.

- Vi är bestörta över att Arbetsförmedlingen har släppt igenom sådan annonstext. De borde veta bättre, säger Ragnar Veer. Vi anser att AF bör be döva om ursäkt, samt göra om och göra rätt. Skriva ny rubrik och ny bildtext, och annonsera igen, förstås i samma antal helsidesannonser.

Sveriges Dövas RIksförbund

Helena Fremnell  070 215 46 33