Ett oberoende civilsamhälle bygger Sverige starkt

Idag släpps spelutredningen som pekar ut vägen framåt för spelmarknaden. Spel är av stor betydelse för ett starkt civilsamhälle genom de 1,6 miljarder som genereras varje år. Beroende på utredningens vägval kan förutsättningarna för civilsamhället förändras drastiskt.

Sedan mitten av 1800-talet har spel och lotterier arrangerats av ideella organisationer, med grundtanken att överskottet från dessa verksamheter ska komma hela samhället tillgodo – så kallade allmännyttiga ändamål. Varje år går över 1,6 miljarder kronor till allmännyttig verksamhet från spel och lotterier.

- Varje krona är medel som möjliggör vårt arbete för människors rätt till teckenspråk. Tack vare dessa medel kan vi som organisation erbjuda mötesplatser, sprida kunskap och lobba för ett samhälle där teckenspråk har en självklar plats, säger t.f. förbundsordförande Henrik Sundqvist på Sveriges Dövas Riksförbund, SDR.

I de framlagda lagförslagen idag är det två delar som har störst påverkan på förutsättningarna för ett framtida starkt civilsamhälle.

1. Ideella organisationer får fortsatt ensamrätt att anordna spel både fysiskt och digitalt.
  2. Att den svenska modellen med skattefrihet bevaras på alla spelprodukter som ideella organisationer arrangerar.

- Det är oerhört viktigt vi som ideella organisationer har fortsatt ensamrätt att anordna spel. Överskottet av Månadslotten är en av de ekonomiska förutsättningar vi på SDR behöver för att kunna bedriva vårt viktiga arbete, säger t.f. förbundsordförande Henrik Sundqvist.

Henrik Sundqvist, t.f. förbundsordförande
henrik.sundqvist@sdr.org SMS: 073-530 72 07

Jenny Ek, kommunikationsansvarig
jenny.ek@sdr.org SMS: 073-530 84 34

Om Månadslotten
Månadslotten är ett prenumerationslotteri med dagliga dragningar och miljonchans varje månad. Sveriges Dövas Riksförbund äger tillsammans med Synskadades Riksförbund Månadslotten.

Sveriges Dövas Riksförbund, SDR driver frågor, agerar kraftfullt och väcker opinion om våra mänskliga och demokratiska rättigheter. Vi arbetar för rätten och möjligheten att använda svenskt teckenspråk. Det svenska teckenspråket är av central betydelse i våra liv och avgörande för delaktighet på lika villkor i det svenska samhället. I vår verksamhet tillvaratas engagemang och vi erbjuder teckenspråkiga mötesplatser. Vi sprider kompetens och medvetenhet i vår organisation och i det samhälle som omger oss.