INTERNATIONELL MANIFESTATION FÖR TECKENSPRÅKET

INTERNATIONELL MANIFESTATION FÖR TECKENSPRÅKET

INTERNATIONELL MANIFESTATION FÖR TECKENSPRÅKET Samtidigt - döva i hela världen! Lördagen den 29 september 2007 mellan kl 14-16 går ALL VÄRLDENS DÖVA ut i en gemensam manifestation för teckenspråket. Initiativet kommer från det franska dövförbundet, och tanken är att sätta fokus på FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionshinder. Världens döva ska samtidigt denna dag, den 29 september kl 14.00-16.00 uppmärksamma omvärlden på vårt språk - teckenspråket - och vår rätt att använda vårt språk. Myndigheter och beslutsfattare och allmänheten får möjlighet att se våra behov, och inse att teckenspråket är viktigt för oss - att rätten till det egna språket är varje människas mänskliga rättighet. I Sverige samlas teckenspråkiga i ÖREBRO och GÖTEBORG. ÖREBRO: Samling kl 13.30 på Järntorget i Örebro, lördagen 29 september. Marschen går upp till Våghustorget, där underhållning och tal väntar mellan 14-16. Läs mer på www.sdrf.se/sdr För ytterligare info: Maria Sundholm i Örebro, maria.sundholm@sdrf.se, eller sms (endast) 0735-31 17 50. ................................................................................................................................................. GÖTEBORG: Samling kl 13.00 på Gustav Adolfs Torg i Göteborg, lördagen den 29 september Avmarschen sker ca 13.30 och går till Järntorget, där underhållning och tal väntar mellan 14-16. Läs mer på www.gdf.nu För ytterligare info: Herbert Månsson i Göteborg, herbert.mansson@sdrf.se, tel 031-701 71 56 Se mer om den internationella teckenspråkssatsningen http://mainsparis.skyrock.com Vänliga hälsningar Helena Fremnell Ståhl ................................................... Helena Fremnell Ståhl hfs@sdrf.se Informationschef Sveriges Dövas Riksförbund 08-442 14 60, 0247-641 47 mobil/sms 070-215 46 33 www.sdrf.se/sdr