TA INTE VÅRA TECKENSPRÅKSPENGAR!

I ett uttalande från Sveriges Dövas Riksförbunds kongress den 13 juni, kritiseras regeringen för ett beslut att ta ifrån SDR ett teckenspråksstöd på 2,8 mkr. Uttalandet är sänt till statsministern, socialministern, kulturministern och integrations- och jämställdhetsministern.

SDR anlitas som "dövexpert" av samhället och förbundet måste få kompensation för det. Att upprätthålla kompetensen kostar pengar. SDR har kämpat i många år för att höja teckenspråkets ställning. När man till slut nått målet och det svenska teckenspråket jämställs med minoritetsspråken i den nya språklagen, blir det SDR som får betala kalaset i form av uteblivet teckenspråksstöd. Pengarna tas från SDR och går över till Svenska språkrådet. Och därmed rycker man undan mattan under SDR och arbetet med att stärka dövas ställning i samhället.

- Staten måste ta sitt ansvar och anpassa vårt organisationsstöd till vad det kostar oss att ha kompetenta anställda medarbetare som driver våra frågor. Vi anser att staten borde betala SDR för de tjänster och den samhällsnytta vi redan gör, säger avgående ordförande Lars-Åke Wikström.

Uttalandet:

Till Sveriges regering

TA INTE VÅRA TECKENSPRÅKSPENGAR!
SDRs kongress ser med stor oro på framtiden, och våra möjligheter att tillvarata teckenspråkiga döva och hörselskadades intressen i det svenska samhället. Den 20 maj antog Riksdagen den nya språklagen där teckenspråket jämställs med minoritetsspråken. Det är en stor framgång som vi kämpat för i många år.

Men på grund av denna framgång tar regeringen ifrån oss ett teckenspråksstöd om 2,8 miljoner som vi har använt för att driva teckenspråket i ett tillgänglighets- och demokratiperspektiv.

Kvar finns bara ett organisationsstöd som baseras på antalet medlemmar, precis som andra handikapporganisationer. Att ta ifrån SDR nära tre miljoner är inte mindre än en katastrof för förbundets möjligheter att arbeta för teckenspråkiga döva och hörselskadades rättigheter.

SDRs verksamhet är unik i sitt slag. SDR tillvaratar och driver teckenspråkiga dövas intressen tvärsektoriellt och på alla nivåer i samhället. SDR måste vara med överallt och driva på för vi ska få våra behov tillgodosedda. SDR anlitas som experter i alla frågor som har med teckenspråkiga döva att göra,
eftersom det bara är SDR som har den samlade kompetensen.

Döva skulle inte märkas i samhället om inte SDR fanns. Den teckenspråkiga minoriteten riskerar återigen att bli beroende av välvilja för att få våra mänskliga rättigheter respekterade.SDR har inga inkomster från himlen. Organisationsstödet räcker inte. Så nu går det inte längre. Vi kan inte fortsätta att ensamma stå för det åtagande som samhället borde stå för.

Vi har uppmanats av regeringen att lära oss att ta betalt för våra tjänster, och det är det vi gör nu.

Vi anser att staten borde betala SDR för de tjänster och den samhällsnytta vi gör. Om inte SDR finns, vem ska då föra teckenspråkiga dövas talan? Och vem ska regeringen vända sig till när det gäller teckenspråkiga dövas rättigheter och tillgänglighet?

Regeringen måste agera nu.

Leksand den 13 juni 2009
Sveriges Dövas Riksförbund kongress