Med anledning av vårt 100-årsjubileum har förbundet producerat en film som ger alla en tillbakablick på förbundets 100-åriga historia och vad organisationen betytt för dövsamhället.

Unik jubileumsfilm lanseras!

Unik film lanserad: Från förbjudet språk till teckenspråk självklart

Pressmeddelande på svenskt teckenspråk

Sveriges Dövas Riksförbund, SDR, bildades den 26 februari 1922 och i år firar vi 100 år. Vår jubileumsslogan är Från förbjudet språk till teckenspråk självklart. Vid förbundets bildande var teckenspråk förbjudet i Sverige, och ansågs vara negativt med konsekvensen att döva tvingades till att ”lära” sig tala och höra. Den första uppgiften för förbundet var därför att påverka Skolöverstyrelsen som ansåg att den orala undervisningsmetoden skulle användas i dövskolorna. Förbundet lyfte då betydelsen av teckenspråk i undervisningen och fortfarande idag sker kampen för att människors rätt till teckenspråk i alla avseenden i samhället ska vara självklar.

Med anledning av jubileet har förbundet producerat en film som ger alla en tillbakablick på förbundets 100-åriga historia och vad organisationen betytt för dövsamhället. Filmen har visats exklusivt för våra medlemmar och festdeltagare under våra sju jubileumsfester som genomförts runt om i landet.

Nu är jubileumsfilmen lanserad för allmänheten och finns att se kostnadsfritt på vår webbplats: www.sdr.org/100ar

Filmen är en timme lång och på svenskt teckenspråk med svensk undertext.

Välkommen att se filmen och ta del av vår 100-åriga resa!

Kontaktpersoner:
Joakim Hagelin Adeby, vice förbundsordförande
E-post: joakim.h.adeby@sdr.org

Julia Kankkonen, generalsekreterare
E-post: julia.kankkonen@sdr.org
Mobil: 0735-08 51 36 (sms)