Fredskonferens i Uppsala på Internationella fredsdagen

Fredskonferens i Uppsala på Internationella fredsdagen

Fredskonferensen ”Bygg fred!” anordnas i Uppsala för andra året i rad på internationella fredsdagen söndagen den 21 september 2014. Syftet är att, i tider av krig och förtryck, sprida information och mobilisera för en rättvis fred både i Sverige och runt om i världen. Programmet innehåller bland annat inledningstal av Moses Monday från Sydsudan, seminarier och workshops, ekumenisk gudstjänst i Uppsala domkyrka och avslutas med en utåtriktad fredsmanifestation.

Lansering av ny fredsantologi
Under fredskonferensen lanseras ”Att slå följe för fred”, en ny fredsantologi med texter från olika teologiska traditioner. Vid konferensen inledning kl. 09.00 finns flera av bokens författare på plats för ett panelsamtal; KG Hammar, Julia Ryberg, Andreas W Anderson och Daniel Öhrvall.

Moses Monday John, gäst från Sydsudan
Moses Monday John är inledningstalare vid konferensen. Han är en av grundarna och sedan fyra år generalsekreterare för ickevåldsorganisationen ONAD (Organisation for Nonviolence and Development). Sedan den väpnade konflikten bröt ut i december 2013 har de varit mycket aktiva
för att ena det civila samhället och trycka på för fred genom utbildningar och påverkansarbete i fredlig konflikthantering, mänskliga rättigheter, demokrati och gender.

Lansering av Kykornas globala veckas kampanj
Kyrkornas globala vecka kommer i år att ansluta sig till den internationella kampanjen ”Thursdays
in Black” (torsdagar i svart). Kyrkornas Världsråd har tagit initiativet till ”Thursdays in black” som en form av fredliga protester mot våldtäkt och våld – i synnerhet det som sker i samband med krig och konflikter mot kvinnor. Kampanjen vill sätta fokus på attityder som orsakar våld. Man kan vara en del av kampanjen genom att varje torsdag klä sig i svarta kläder och/eller bära en ”Thursdays in black”-knapp, en enkel men symbolisk handling i en global rörelse.

Ur programmet
09.00 Seminarium i Rikssalen på Uppsala slott. Inledningstal av Moses Monday John. Lansering av Sveriges kristna råds antologi ”Att slå följe för fred” med nyskrivna fredsteologiska texter.
11.00 Ekumenisk gudstjänst i Uppsala domkyrka med predikan av Karin Wiborn, generalsekreterare, Sveriges kristna råd. Sång av den ekumeniska kören Rediviva.
13.30 och 14.30 Workshops i Fredens hus och Konstmuséum i Uppsala slott
15.30 Fredsmanifestation med vandring från slottet till Fyrisån där fredsbåtar sätts ner under sång.

Bakom Bygg fred! står Sveriges kristna råd, Uppsala kristna råd, Kristna Fredsrörelsen, Life & Peace Institute, Sensus, Bilda och Svenska kyrkan, Uppsala stift och arrangemanget sker i samverkan med Fredsåret i Uppsala, Fredens hus, Uppsala slott/Rikssalen och Uppsala konstmuseum.

Kontakt:
Maria Bäcklund, maria.backlund@skr.org 08-453 68 24