KG Hammars nya bok – en fredsteologi

KG Hammars nya bok – en fredsteologi

”Det är dags att lämna tron på det rättfärdiga kriget. Vår stora utmaning är att i alla möten, alla konflikter, i alla relationer välja fredsbyggandets väg”, skriver KG Hammar i den nya boken Fred är vägen till fred.

Boken följer upp Kyrkornas Världsråds (KV) konferens i Kingston och ingår i kyrkornas arbete med Fredsagenda 2014 samt i förberedelserna för KVs generalförsamling i Busan hösten 2013.  Den är också en del av resursmaterialet för Globala Veckan 2013.

KG Hammar som skrivit huvudtexten kallar den ”ett utkast till en fredsteologi” och tar läsaren med på ett rejält bibelstudium kring texter om våld och ickevåld, krig och fred. Del två består av reflektioner kring KG Hammars text och konkreta , hoppingivande exempel om att fredsbyggandets väg är möjlig när vi följer Jesu eget exempel – och när människor av god vilja förenar sina krafter.

Equmeniakyrkans Sofia Camnerin och Lasse Svensson medverkar i boken, den ena med en reflektion kring försoning och den andre med ett brev till Kyrkornas Världsråds generalförsamling i Busan, Sydkorea senare i höst, skrivet tillsammans med ärkebiskop Anders Wejryd och Sveriges kristna råds generalsekreterare, Karin Wiborn. Bland övriga medverkande finns bland annat Stina
Oscarson, Lars Ingelstam och Sofia Walan.

Förhoppningen med boken är att många församlingar ska engagera sig i fredsfrågan, särskilt som 2014 är ett märkesår och kommer uppmärksamma att Sverige haft fred i 200 år. Dessutom ska en ny försvarsöverenskommelse göras – och det är valår. Därför kommer också alla riksdagsledamöter få varsitt exemplar av boken liksom ett antal andra beslutsfattare.

Med en fredsteologi som grund finns det goda skäl att driva frågan om en tyngdpunktsförskjutning, att gå från militär krishantering till civilt förebyggande av våld och väpnad konflikt samt fredsbyggande. Här kan kyrkorna i Sverige bidra med kunskaper och erfarenheter och inte minst med sina stora internationella nätverk. Längst bak i boken finns ett samtalsunderlag – perfekt för möten, kyrkkaffen och samlingar.

Boken lanseras vid Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg den 26 september.

KG Hammar finns tillgänglig för intervjuer den 20/9 i Stockholm. Han medverkar också den 21/9 vid en ”Fredsbyggardag” i Uppsala. Plats: Uppsala Missionsförsamling.

För mer information:

För intervjuer med KG Hammar: Kontakta Mikael Stjernberg, kommunikationsansvarig Sveriges kristna råd. mikael.stjernberg@skr.org 08-453 68 57

Om boken: Kontakta Görel Byström Janarv, redaktör för boken, kommunikationsansvarig Equmeniakyrkan. gorel.bystrom.janarv@gemensamframtid.se  08-580 031 70

För recensionsexemplar: Kontakta Daniel Axelius 019-16 54 07 info@marcusforlag.se

För övriga beställningar av boken : www.adlibris.se, www.bokus.se eller www.marcusforlag.se