Kyrkor i Sverige säger Hej då Fattigdom

Kyrkor i Sverige säger Hej då Fattigdom

I lördags inleddes kampanjperioden Fairtrade Fokus. Under två veckor sätter Sverige fokus på Fairtrade. Temat för årets kampanj är ”Hej då fattigdom!”, en plattform för diskussioner kring
global handel, fattigdomsbekämpning och konsumentens möjlighet att göra skillnad genom medvetna val i butiken. Målsättningen för årets Fairtrade Fokus är att öka försäljningen av Fairtrade-märkta varor med minst 50 procent under kampanjveckorna (jämfört med veckorna innan).

- Kyrkor och församlingar har länge varit drivande i rättvis handelsrörelsen. Under årets Fairtrade Fokus är vi därför glada över att antalet Kyrka för Fairtrade-diplomerade församlingar blir 85, säger Eva-Maria Munck, koordinator på Sveriges kristna råd.

Under kampanjveckorna diplomeras följande 4 församlingar:
-Eskilstuna församling, Svenska kyrkan, Strängnäs stift - 4 oktober
-Immanuelskyrkan i Norrköping, Equmeniakyrkan, Region Öst - 6 oktober
-Helsingborgs Maria församling, Svenska kyrkan, Lunds stift - 13 oktober
-Sätunakyrkan, Equmeniakyrkan, Region Stockholm - 13 oktober

Eskilstuna församling blev i fredags diplomerade under musikgudstjänsten ”Bröd-beat” av Celine Herrera och Narciso Dominguez från den Fairtrade-certifierade organisationen Fedecares i
Dominikanska republiken.
-Med Fairtrade får vi stabilare priser vilket betyder att vi producenter och vår organisation kan utvecklas, säger Narciso Dominguez som tackade kyrkan för deras arbete med rättvis handel. Celine och Narciso är inbjudna av Fairtrade Sverige för att träffa konsumenter, handlare, politiker och journalister under en dryg vecka i Sverige.

Torsdagen den 17 oktober fikar hela Sverige i Fairtrade Challenge. Förra året fikade fler än 600 000 människor, däribland flera hundra kyrkor. På Ekumeniska centret i Alvik arrangerar Sveriges kristna råd, Diakonia, equmenia, Svenska missionsrådet och Pingst/PMU ett Fairtrade-fika kl.14.30 följt av en ”morotsmobb” av Fairtrade-märkta produkter på ICA Alviks torg.

Kyrka för Fairtrade är ett samarbete mellan Sveriges kristna råd, Föreningen för Fairtrade och Fair Trade Återförsäljarna. Sedan 2009 kan församlingar som uppfyller kriterierna bli en diplomerade Kyrka för Fairtrade. Kriterierna omfattar konsumtion av Fairtrade-märkta produkter, kunskapsspridning i församlingen, opinionsbildning och samarbete med andra aktörer. Församlingen ska även ta ett beslut om att vilja bli en Kyrka för Fairtrade i sin styrelse/kyrkoråd eller motsvarande.

För mer information:
Om Kyrka för Fairtrade samt uppgifter om diplomerade församlingar, kontakta koordinator Eva-Maria Munck, eva-maria.munck@skr.org, 08-453 68 08.

Bildtext:
Från diplomeringen i Eskilstuna församling, Svenska kyrkan, Strängnäs stift den 4 oktober. Aktiva och anställda i Eskilstuna församling, samt Hans-Erik Nordin, biskop Strängnäs stift och Anna Lindman-Barsk, journalist.