På torsdagar klär vi oss i svart

På torsdagar klär vi oss i svart

På söndag inleds Kyrkornas globala vecka. Temat ”Helig fred” handlar om tro som fredsskapare. Kyrkor och organisationer runt om i Sverige sätter fokus på att bygga fred både här hemma och globalt. En rättvis fred. Fred i alla relationer. En fred utan könsrelaterat våld.

I år är Kyrkornas globala vecka med i den internationella kampanjen ”Thursdays in black – en värld utan våld och våldtäkt”. Därför klär vi oss i svart på torsdagar. En enkel symbolisk handling i en global rörelse för att synliggöra vår protest och för att väcka samtal och diskussion.

Under veckan arrangeras en mängd olika aktiviteter över hela Sverige – dansdrama i Östersund, endagsretreat i Ockelbo, seminarium i Stockholm, kvällsbuffé med mat som fredsskapare i Linköping och mycket mer.

- Det strömmar in information om aktiviter som är på gång och nästan 5 000 ”Thursdays in black”-knappar är beställda! Vi är mycket glada att ha hela tre gäster under Kyrkornas globala vecka, Fulata Moyo, Georgette Rabadi och Marika Griehsel. Alla tre är uppbokade på seminarier och samlingar på olika platser, säger Maria Bäcklund, koordinator för Kyrkornas globala vecka på Sveriges kristna råd.

Gäster under veckan:
Dr. Fulata Moyo, välmeriterad systematisk teolog från Malawi som arbetar på Kyrkornas Världsråd i Genève. Hon berättar om sitt arbete, framförallt om kampanjen ”Thursdays in Black – en värld utan våld och våldtäkt”. Med mod, passion och ett smittande skratt utmanar hon i frågor om gender och maktstrukturer.

Georgette Rabadi, arbetar på ELCJHL – evangelisk-lutherska kyrkan i Jordanien och Det heliga landet, som är en samarbetspartner till Svenska kyrkan. Hon arbetar med ett pilgrimsprojekt: Vad händer när barn i Palestina, från både kristen och muslimsk trostradition, får möjlighet att genomföra skolresor till heliga platser i Jerusalem och Jeriko?

Marika Griehsel, journalist och dokumentärfilmare som under sina år som SVTs Afrikakorrespondent satte ljuset på hiv- och aidsepidemierna i Afrika. Hon var bland de första att skildra svältkatastrofen på Afrikas horn och hon har på många olika sätt berättat om kvinnors utsatthet i krig. Våldtäkterna de utsätts för är lika starka vapen som automatgevär och kemiska vapen.

Mer information:
På vår hemsida hittar du fler aktiviteter som är öppna för allmänheten och mer material på årets tema ”Helig fred – tro som fredsskapare”: www.globalaveckan.se
Dr. Fulata Moyo och Georgette Rabadi finns tillgängliga för intervju den 17 november i Stockholm men om annan dag önskas försöker vi lösa det.

Kontakt:
Ninna Ekstrand, kommunikatör
Kyrkornas globala vecka
Tel: 08-453 68 91, 076-501 18 39
ninna.ekstrand@missioncouncil.se
Svenska missionsrådet

Kyrkornas globala vecka pågår 16-23 november och arrangeras av Sveriges kristna råd och Svenska missionrådet tillsammans med Diakonia, Kristna fredsrörelsen, Life & Peace Institute, PMU, Sensus Studieförbund, Studieförbundet Bilda, Svenska Kyrkans Unga och Sveriges Ekumeniska Kvinnoråd.