Sveriges kristna råd jubilerar med ny skrift

Sveriges kristna råd jubilerar med ny skrift

Den 15 december 1992 bildade 22 kyrkor och samfund Sveriges kristna råd. Detta jubileum uppmärksammas bland annat genom release av en ny skrift: "Kyrkorna tillsammans - 20 år med Sveriges kristna råd".

I december 2012 är det tjugo år sedan Sveriges kristna råd bildades.
-Det är nu en lämplig tid att sammanfatta SKR:s början och påminna oss om de drömmar och visioner, den vilja och längtan, som ledde fram till den organisation vi är idag, säger SKR:s generalsekreterare, Karin Wiborn.

-Denna skrift är inte tänkt som en stor och stolt historieskildring, inte heller är den någon heltäckande beskrivning av det arbete som bedrivs i rådet. Men den ger en unik inblick i kyrkornas strävan efter enhet, förklarar Karin Wiborn.

En rad olika företrädare för medlemskyrkorna skriver om sina upplevelser under dessa tjugo år. Andra intervjuas om sin syn på ekumenik då och nu.

SKR:s idégrund utgår från orden ”Lär känna varandra på djupet – för att världen ska tro och leva”. Sveriges kristna råd utgör ett unikt ekumeniskt bidrag i den världsvida ekumeniken genom bredden av 25 medlemskyrkor. Den nya skriften är en hjälp till att lära känna varandra på djupet.

Skriften "Kyrkorna tillsammans - 20 år med Sveriges kristna råd" ingår i SKR:s skriftserie och är nummer 17 i ordningen. Nummer ett utkom 2001 med titeln "Charta Oecumenica - Riktlinjer för det växande samarbetet mellan kyrkorna i Europa". Sedan dess har det alltså utkommit ytterligare 16 titlar.

Sveriges kristna råd firar sina 20 år genom en jubileumsfest som hålls för inbjudna gäster i Ekumeniska centret i Alvik den 6 december. I samband med detta finns möjlighet att intervjua någon av medlemmarna i presidiet för Sveriges kristna råd (Anders Wejryd, Anders Arborelius, Pelle Hörnmark, samt generalsekreterare Karin Wiborn). Kontakta kommunikationsansvarige Mikael Stjernberg för bokning av intervju med någon av dessa personer i samband med jubileumsfesten den 6 december (ca kl. 18.30-19.00), eller för beställning av gratis recensions-exemplar av "Kyrkorna tillsammans - 20 år med Sveriges kristna råd".